שמואל בראל (MBA, ME, BSc) יועץ מומחה לפיתוח עסקי ליזמים וחברות סטארט אפ צעירות, לגיוס הון התחלתי משלב הרעיון ועד להשקעת סיד.
צור קשר!
עדכון אחרון: 31 במאי 2016 שיווק בתוכנית העסקית תיאור ההזדמנות השיווקית בתוכנית העסקית כולל ניתוח של מבנה השוק וניתוח התחרות. הניתוח נעשה לסביבה החיצונית שמשפיעה על החברה, ניתוח של סביבת הענף והתחרות הישירה, ניתוח פנימי של היתרון האגסטרטגי. הכלים שבהם נעשה שימוש הם מודל PESTEL, מודל הכוחות התחרותיים של פורטר, מודל SWOT. פורטל שיווק • עקרונות בשיווק עסקי • מחקר שיווקי וסקרי שוק • ניתוח התנהגות צרכנים • מבנה השוק וניתוח התחרות • פילוח שוק ובחירת קהל מטרה • תמהיל השיווק • תהליך שיווק למוצר חדש פורטל הנדסה • תכן הנדסי של מוצר חדש • דירוג צרכי לקוחות • הגדרת מפרט ביצועים • בעיות בסיסיות ועקרונות פתרון • יצירת חלופות (קונספט) • בחירת חלופות תכן ראשיות • ארכיטקטורה ותכן על • בחירת החלופה למימוש פורטל אסטרטגיה • עקרונות באסטרטגיה עסקית • ניתוח כוחות חיצוניים • ניתוח כוחות פנימיים • אסטרטגיות מיצוב ויתרון תחרותי • יריבות ודינאמיקת התחרות • אסטרטגיות צמיחה • אסטרטגיה בינלאומית פורטל ניהול • ניהול הארגון • מנהיגות • קבלת החלטות • מבנה ארגוני • ניתוח וניהול סיכונים • תכנון פרויקט פורטל מימון • מימון ותוכנית פיננסית • מעבר בין ריביות ותקופות • היוון תזרימי כספים • מדדים כלכליים • דוחות כספיים • שיטת היוון תזרים מזומנים • ניתוח עלות מחזור חיים • כתיבת תוכנית פיננסית |
מבנה השוק וניתוח התחרות
שיווק הוא תהליך חברתי וניהולי שבאמצעותו משיגים יחידים וקבוצות את מה שהם צריכים ורוצים, על ידי יצירה, הצעה והמרה של מוצרים בעלי ערך עם יחידים וקבוצות אחרות. עקרונות בשיווק עסקי 1. מחקר שיווקי וסקרי שוק 2. ניתוח התנהגות צרכנים 3. מבנה השוק וניתוח התחרות 3.1 ניתוח הסביבה החיצונית - מודל PESTEL 3.2 ניתוח סביבת הענף - מודל הכוחות של פורטר 3.3 ניתוח התחרות בשוק - מבנה השוק 3.4 ניתוח פנימי - יתרון אסטרטגי 3.5 מודל SWOT לניתוח התחרותיות של הפירמה 4. פילוח שוק ובחירת קהל מטרה 5. תמהיל השיווק 6. תהליך שיווק למוצר חדש 3. מבנה השוק וניתוח התחרותכל פעילות עסקית היא "צופה פני עתיד" - היערכות השיווק, המו"פ, הניהול, האסטרטגיה והמימון הם לפי המגמות העתידיות הצפויות.כדי להתחרות באפקטיביות וביעילות הפירמה חייבת לנתח את הסביבה העסקית שבה היא פועלת. הסביבה העסקית כוללת 4 תחומים - סביבת-העל שבה תפעל הפירמה (מדינה, יבשת), סביבת הענף (כל הגורמים הרלבנטיים לתעשייה), סביבת השוק (המתחרים הישירים), וניתוח יכולות פנימי. ניתוח הסביבה יאפשר לפירמה לזהות את האתגרים וההזמנויות שעומדות בפניה, ואת החוזקות והחולשות של הפירמה, כדי שתוכל לתכנן אסטרטגיה שיווקית שתביא לידי ביטוי את יכולותיה בשוק. ניתוח הסביבה החיצונית - מודל PESTEL ניתוח באמצעות מודל PESTEL משמש לניתוח הסביבה החיצונית של הפירמה. הניתוח נעשה על בסיס 6 קבוצות של כוחות שפועלים על הפירמה בסביבה החיצונית: הסביבה הפוליטית, הסביבה הכלכלית, הסביבה החברתית/סוציאלית, הסביבה הטכנולוגית, הסביבה הגיאוגרפית, הסביבה המשפטית. הסביבה החיצונית משפיעה על כל הפירמות בכלכלה המסוימת. הפירמה נדרשת לנתח ולעקוב שינויים ומגמות בסביבה החיצונית כדי לזהות היווצרות של הזמנויות חדשות או איומים חדשים.
מודל PESTEL - ניתוח כוחות הסביבה החיצונית ניתוח סביבת הענף - מודל הכוחות של פורטר הענף העסקי (Sector, Industry) מוגדר כאוסף של כל הפירמות שמייצרות מוצרים תחליפיים. מוצר תחליפי הוא מוצר שיכול להחליף את מצרך השוק, למשל: מיץ ענבים יכול להחליף משקה קוקה קולה. כשגדלה תצרוכת קוקה קולה - הביקוש למצרך התחליפי לו (מיץ ענבים) קטן. המודל המוכר ביותר לצורך ניתוח סביבת הענף הוא ניתוח 5 הכוחות התחרותיים של מייקל פורטר (Porter Five Forces Analysis). החידוש של המודל של פורטר (1979) הוא בכך שהוא לא הגדיר את התחרות רק כתחרות ישירה מול פירמות שמספקות שירות/מוצר תחליפי לפירמה, אלא הוא בחן את התחרות מול כל הכוחות שהפירמה נוגעת בהם. פורטר מזהה חמישה כוחות עיקריים שעימם מתמודדת הפירמה: עוצמת התחרות שבין מתחרים ישירים, לקוחות, ספקים, מוצרים תחליפיים, מתחרים חדשים. מודל הכוחות התחרותיים של מייקל פורטר
ניתוח התחרות בשוק - מבנה השוק השוק הוא אוסף של כל הפירמות שמציעות מוצרים זהים/דומים לאותם צרכנים/לקוחות בכוח. כמות המתחרים, פלחי השוק שאליהם הם פונים, והנתח של כל מתחרה בכל פלח שוק קובעים את עוצמת התחרות הישירה בענף ואת דינאמיקת התחרות. איפיון התחרות בשוק לפי המתחרים:
ניתוח פנימי - יתרון תחרותי גישת המשאבים מניחה שכל פירמה היא אוסף של יכולות ומשאבים ייחודיים. הייחודיות של המשאבים והיכולות היא הבסיס לאסטרטגיה בה נוקטת הפירמה ומסבירה את יכולתה להשיא תשואות עודפות. לפי גישה זו, המשאבים והיכולות הם שיקבעו את יכולתה של הפירמה להשיג רווחים עודפים, ללא קשר למבנה התחרות בענף. משאבים (Resources) הם הקלט שנכנס לתוך תהליך הייצור של הפירמה, כמו הון, ציוד, כישורי העובדים, פטנטים, כישורי ניהול וכד'. המשאבים כשהם משולבים ביכולות מיוחדות של הפירמה (Capabilities) לבצע פעולה כלשהי באופן אינטגרטיבי מגדירים את כישורי הליבה (Core competencies). הפירמה צריכה לפתח או לרכוש יכולות שיאפשרו לה להתחרות בענף, ואז לבחור באיזה ענף הכי טוב להתחרות. האסטרטגיה שתנקוט החברה צריכה להיות כזו שתאפשר לה לממש את היתרון התחרותי שלה בענף אטרקטיבי. כלומר הפירמה תוכל להתמודד טוב יותר מול האתגרים החיצוניים בענף. פירמה שתנצל את היכולות הפנימיות שלה תיצור מוצר בעל ערך עבור הלקוח: מוצר עם ביצועים שעונים על צורכי הלקוח ועם תכונות שהלקוח יהיה מוכן לשלם פרמיה תמורתם. יתרון תחרותי (Competitive Advantage) הוא היכולת של הפירמה לנצח את המתחרים בסיטואציה תחרותית, לאורך זמן. כדי לזכות ביתרון תחרותי, המוצר (או השירות) של הפירמה צריך להיות בעל המאפיינים הבאים:
מודל SWOT לניתוח התחרותיות של הפירמה ניתוח (SWOT) הוא התוצאה של סיכום ניתוח השוק ומבנה התחרות בענף, והוא מאפשר לפירמה להעריך את החוזקות והחולשות שלה (פנימי) ואת ההזדמנויות והאיומים (חיצוני) שבפניהם היא ניצבת בסיטואציה התחרותית.
מודל SWOT לניתוח התחרותיות של הפירמה |