|
שמואל בראל
(MBA, ME, BSc)
יועץ מומחה לפיתוח עסקי ליזמים וחברות סטארט אפ צעירות,
לגיוס הון התחלתי משלב הרעיון ועד להשקעת סיד.
צור קשר!
|
|
סט מסמכי חברה
איך מתחילים סטארט-אפ?
לרוב מתחילים מפתרון לבעיה, ואז מנסים להבין האם השוק גדול מספיק, ומי ייהנה מהפתרון, ומה אנחנו רוצים להביא לשוק, ואיך נעשה את זה, ו- האם נרוויח מזה?
תיעוד סט מסמכי חברה הוא כלי עזר לפיתוח המוצר משלב הבזק הרעיון ועד להגשת המוצר ללקוחות.
חזון, יעוד, מטרות
חזון הפירמה (Vision) הוא תפישה של מה הפירמה רוצה להיות במובן הרחב - בשביל מה היזמים מקימים את הסטארט אפ? מה הם רוצים לחדש? מה הם רוצים להשיג בטווח הארוך.
יעוד הפירמה (Misiion Statement) מפרט את הסיבה להקמת הפירמה ומה בכוונתה לעשות.
היעוד מתמקד בפעילות העסקית, וכולל הגדרה של קבוצות הלקוחות שהפירמה תשרת (מי),
מהם צרכי הלקוחות שהפירמה תשרת (איך),
ואת ההצעה הייחודית של הפירמה לצרכי הלקוחות (מה).
מטרות (Goals) הן משימות ביצועיות לטווח הקצר שבאמצעותן תממש הפירמה את החזון.
הפירמה מגדירה את זירת התחרות - באיזה מגרש, באילו תחומי פעילות, באילו ענפים - היכן מתמקמים על שרשרת הערך.
• חזון - משפט הכולל הצהרה רחבה, כללית, ארוכת טווח
• ייעוד - מסמך כתוב באורך 1 עד שני עמודים
• מטרות - 5 עד 9 נקודות מוגדרות היטב בשיטת SMART
הצעת ערך
הצעת ערך (Value Proposition) מתארת ומפרטת את כלל התועלות, הערכים והיתרונות שהפירמה מציעה לפלח מסוים של לקוחות שהיא בחרה לשרת.
בחלק הראשון יש תיאור פלח הלקוחות, המשימות, אי הנעימויות והפונקציות התומכות, בחלק השני תיאור החברה, המוצרים והשירותים, משככי הכאבים ומגבירי הערך.
• מסמך באורך 2 עמודים, עמוד לכל חלק, עם 5 עד 9 נקודות בכל נושא
מודל עסקי
מודל עסקי (Business Model) מתאר את האופן שבו ארגון מייצר, מעביר ומעניק ערך ללקוחות שלו.
מודל עסקי בשיטת הקנבס משתמש בתשע אבני בנין כדי להגדיר מודל עסקי: חלוקה לפלחי לקוחות, עיקרי הצעת הערך לכל פלח, ערוצי תקשורת והפצה, קשרי לקוחות, מקורות לתזרימי הכנסות, משאבי ליבה, פעולות ליבה, מבנה עלויות..
• מסמך באורך 2 עמודים, פסקה באורך כמה שורות המתמצתת כל אבן בנין
סקירת שוק
סקירת שוק (Market Analysis) הוא
תיאור של מצב השוק הנוכחי: מכירות, יחידות, לקוחות. מנועי צמיחה ומגמות עתידיות. מוצרים, מתחרים, פירוט של התעשייה, פירוט הענף של המוצר, מחזור חיי המוצר; פתרונות שוק קיימים, מחירים ומאפיינים; מנועי צמיחה והשפעה על השוק והלקוחות.
• מסמך באורך 4-5 עמודים, 2-3 פסקאות לכל נושא, וטבלאות השוואה
אפיון מוצר
אפיון המוצר (Product description) מכיל את
כל המידע הטכני וההנדסי הדרוש לצורך יצור, הפצה, שיווק המוצר, מייזום עד לסוף חיי המוצר. תיאור המוצר והטכנולוגיה; דרישות פונקציונליות, המפרט הטכני; תיאור דרך הפעולה, תכן וארכיטקטורה.
• מסמך באורך 4-5 עמודים, טבלאות, תרשימי זרימה, שרטוטים, הדמיות, צילומי מסך, עיצובים
תוכנית הפיתוח
כל מוצר מתחיל מרעיון.
תוכנית הפיתוח (product development plan) היא הדרך.
כדי להגשים את הרעיון יש לבצע מערך של פעולות, שבסופן יגיע הרעיון המוגשם, המוצר, ללקוח. מחזור חיי פרויקט (Project Life Cycle) מתאר את כל השלבים דרכם עובר הפרויקט משלב הייזום עד תום שלב הסגירה.
מסמך MS-Project ומסמך Word מלווה עם הסבר לתכולת חבילות העבודה.
• מסמך ניהול פרויקט עם חבילות עבודה, תתי משימות, אורכי ביצוע ותזמון, ומסמך הסבר מלווה של תכולת חבילות העבודה
היתכנות כלכלית
בדיקת הִתָּכְנוּת כלכלית (Financial Plan)
בוחנת את מצב השוק, המתחרים, צרכי הלקוחות, המוצרים והפתרונות הקיימים, ומלווה במודל פיננסי שבוחן את נקודות הערך של המיזם.
התוכנית הפיננסית היא המיזוג של כל תחומי הידע לאנליזה כמותית כספית. מטרת התוכנית הפיננסית היא להוכיח את הרווחיות ממימוש התוכנית. המבנה: הנחות בסיס, תחזית מכירות וצמיחה, הערכת עלויות, דוח רווח והפסד, מדדי כדאיות, ניתוחי רגישות.
• מסמך גיליון אלקטרוני עם טבלאות רווח והפסד בתדירות חודשית, ומסמך מלווה המפרט את ההנחות העיקריות
תוכנית עסקית
תוכנית עסקית (Business Plan)
היא הצהרה של יעדים עסקיים, הגורמים והסיבות שמשפיעים על היעדים, האופן שבו יממושו היעדים, והרווחיות הצפויה במימוש התוכנית. התוכנית מאורגנת במסמך, ומפרטת מהלכים שסוגרים את הפערים שבין היוזמה, הרעיון, המוצר, והעסק.
קהל היעד הוא היזמים, משקיעים וספקי הון, שותפים עסקיים, עובדים, ובעלי ענין שהיזמים מעוניינים לגייס לצידם לצורך מימוש התוכנית. תמצית התוכנית היא השיווק, ההנדסה, האסטרטגיה, הניהול והמימון.
• מסמך באורך 20-30 עמודים, מלווה בגיליון אלקטרוני עם הִתָּכְנוּת כלכלית, ונספחים
תקציר מנהלים
תקציר מנהלים (Executive Summary) הוא
תיאור תמציתי, ממוקד ובעל רעיון מרכזי, שמכיל בצורה ברורה ומעניינת את התשובות לנושאים הבאים: תיאור החברה; תיאור השוק והנישה; כיצד המוצר עונה לצרכי הלקוחות; מהות האסטרטגיה, חזון החברה, הייעוד, היתרון התחרותי; עיקרי מאמץ השיווק; הצוות המוביל; אבני דרך להצלחה; תמצית התחזית הפיננסית.
לרוב התקציר ייכתב לאחר סיום היתכנות כלכלית, או בתום הכנת תוכנית עסקית.
• מסמך באורך 2 עמודים
מצגת חברה
מצגת חברה (Company Presentation) היא
מצגת למשיקים ושותפים עסקיים שמטרתה להציג את החברה, את הפתרון המוצע לשוק, את היתרונות של הפתרון על פני המתחרים, ואת אבני הדרך והמימון הדרוש. בנויה בפורמט 10-20-30: 10 שקופיות, 20 דקות להצגה, 30 נקודות גודל הפונט.
• מסמך באורך 10-13 שקפים.
וואן פייג'ר
וואן פייג'ר (One Pager) הוא
מסמך מעוצב המתמצת את תקציר המנהלים באופן גרפי יותר, ומטרתו להוות פתיח ראשוני להתעניינות ברעיון. מכיל את תיאור החברה, תיאור המוצר, השוק, היתרון התחרותי, הצוות, אבני דרך עיקריות ותמצית צרכי ההשקעה.
• מסמך בגודל עמוד אחד
נאום מעלית
וואן פייג'ר (One Pager) הוא
נאום מעלית הוא סיכום מילולי קצר שמטרתו להגדיר בפשטות את המוצר ואת הערך שבו. הרעיון הוא להעביר את הסיכום במשך זמן נסיעה במעלית, המוערך בשלושים שניות עד שתי דקות. המונח נגזר מתרחיש של פגישה מקרית עם אישיות חשובה במעלית או בוועידה. אם השיחה בפרק זמן זה מעניינת ומציעה ערך מוסף, היא עשויה להמשך להניב פגישה.
• פסקת מלל, 30 עד 40 מילים
הערכת שווי ודילול
הערכת השווי של כלל הנכסים הפיננסיים המוחשיים וכן הנכסים הלא מוחשיים, כדי לקבוע את השווי (Valuation) שלפיו החברה תבצע את הגיוס הבא.
דילול (Dilution) הוא שיעור האחזקות בחברה שיש לוותר עליו בתמורה לביצוע גיוס ההון לחברה.
• גיליון אלקטרוני ומסמך מלל מלווה להסבר החישובים וההנחות
|
|