שמואל בראל (MBA, ME, BSc) יועץ מומחה לפיתוח עסקי ליזמים וחברות סטארט אפ צעירות, לגיוס הון התחלתי משלב הרעיון ועד להשקעת סיד. צור קשר!
באותו נושא:
גיוס הון, דילול, הלוואה המירה, הסכם SAFE תוכנית עסקית לאפליקציית מובייל כתיבת אפיון לאפליקציה מודל עסקי בשיטת ה- קנבס כיצד לעצב הצעת ערך ללקוח הבטחת הצלחה פיננסית בפיתוח מוצר חדש מבוא מהיר לרישום פטנטים בירור, ניתוח ותעדוף צרכי לקוחות שיטות לבירור צרכי לקוחות: • סיעור מוחות • צפיה בלקוחות • מילוי שאלונים • תחקור לקוח • קבוצת מיקוד • בניית תרחישים שיטות לניתוח צרכי לקוחות: • שני הגורמים של הרצברג • מפה תפישתית • מודל קאנו • מודל ההנעה של מסלאו • טטרהדרון הצרכים המשולבים • ניתוח פונקציונלי שיטות לתעדוף צרכי לקוחות: • בחינת מוצרי המתחרים • כללי אצבע • קביעת משקלות • טכניקת הקבוצה הנומינלית • ניתוח השוואתי בזוגות • נכונות לשלם עודכן לאחרונה: 13 ביוני 2016 |
ייסוד סטארט אפ - תיקוף שוק וניהול רזה
הקמת סטארט-אפ דיגיטלי בשיטה של ניהול רזה מאפשרת הרצה של גרסאות שונות של המוצר כדי לבצע אופטימיזציה מירבית, והתמקדות ב"פיתוח לקוח" במקום ב"פיתוח מוצר".
החסרון הוא פגיעה בחדשנות בגלל התמקדות יתר בתוצאות של אינסוף ניסויים אמפיריים קטנים. המאמר פורסם במגזין "האקונומיסט" ב- 18 בינואר 20.
Creating a business: Testing, testing - The Economist
בשנת 1999 הקים נבל רוויקנט את הסטארט-אפ Epinions
(נרכש בידי "דילטיים" הישראלית בשנת 2003).
לאחר גיוס הון התחלתי בגובה 8 מיליון דולר, נרכשו מחשבים, רישיונות תוכנה, ונשכרו משרדים. "את השרתים איחסננו בחדרי העבודה שלנו, ולקח לנו חצי שנה עד שסיימנו את ההצטיידות ואת שלב ההקמה והתחלנו לעבוד תכלס". לעומת זאת, את AngleList, רשת חברתית לסטארט-אפיסטים והפרויקט הנוכחי של רוויקנט הוא הקים בעלות של כמה אלפי דולרים מכספו שלו; שירותי אחסון וכוח מחשוב נרכשו באמצעות האינטרנט, רוב התוכנה שנדרשה הייתה ללא עלות, ואת מרבית ההוצאות הרכיב שכרם של שני מתכנתים, שביצעו את רוב העבודה בתוך כמה שבועות בשימוש בכלי תוכנה חינמיים באינטרנט. הקמת סטארט-אפ דיגיטלי בימינו הפכה את המודל העסקי על פניו - במקום לכתוב תוכנית עסקית, לגייס הון ולהתחיל לתכנת, עבודה על סטארט-אפ היום מורכבת מעשרות ניסויים קטנים ומחקר מתמשך שהוליד שיטות ניהול חדשות. מטרת החברות הללו היא להיהפך לחברות "מיקרו רב-לאומיות" (micro Multi-National), חברה גלובלית קטנה. רבים מהיזמים החדשים מתמקדים במיזמים חברתיים. היזמים, שמעדיפים את הכינוי מייסדים (founders), הם לרוב שני אנשים שמכירים ומשלימים אחד את השני בהיבט העסקי ובהיבט הטכנולוגי. בימי הדוט-קום לא התאפשרה גמישות כזו בגלל שהמייסדים נדרשו להקים תשתיות מחשוב בעצמם. היום, כמעט כל המרכיבים הדרושים כדי לייצר אתר חדש או אפליקציה זמינים בחינם או נרכשים תמורת עלות קטנה. בניית אבטיפוס יכולה להיארך כמה ימים, והפופולריות של מרתוני תכנות (האקטונים) גדלה, ומתרחשת אפילו במקומות כ-אולאן באטור, בירת מונגוליה. השינוי המשמעותי ביותר בין תקופת הדוט-קום לימינו הוא שירותי אחסון דיגיטליים; ב"אמזון" ניתן לרכוש אחסון במחיר נמוך, ולהוסיף שירותים ווירטואליים באופן מיידי. אחד הכלים החמים ביותר הוא אופטימיזציה של דפי אינטרנט; המבקרים באתר יראו את אותו הדף בשתי גרסאות שונות, A או B. אם כפתור בצבע שונה או במיקום אחר יוביל למכירות גבוהות יותר או שיעור הקלקות גדול יותר, ישונה קוד המקור של האתר בהתאם. סטארט- אפ בשם Optimizely מאפשר לחברות לבנות תהליכי A/B testing באופן מהיר. כדי להבין כיצד משתמשים הלקוחות באתר ובמוצר, חברות יכולות להשתמש בשירותי חברת usertesting.com, שמצלמת את הלקוחות בזמן שהם עושים שימוש במוצר; החברות יכולות לאפיין מראש את המאפיינים של הלקוחות שהן רוצות לבדוק. מקור: אקונומיסט סביבת העבודה החדשה הפכה את מודל הדוט-קום של "בנה את זה והם כבר יגיעו" למיושנת; הגישה היום היא לבנות משהו "מהיר ומלוכלך", ולבחון מיידית כיצד הלקוחות מגיבים אליו. לפי תגובות הלקוחות משפרים ומכווננים שוב את המוצר עד שמגיעים להתאמת המוצר לשוק (Product/Market fit). התפישה הזו של ניהול רזה מתמקדת ב"פיתוח לקוח" (Customer development) במקום ב"פיתוח מוצר", ומעודדת את המייסדים "לצאת מהבנין ולבדוק מה הלקוחות באמת רוצים ומחפשים". המטרה היא להתחיל עם מוצר יישומי מינימלי (MPV, minimum viable product), מעין "בלון ניסוי", כדי לאמוד את מידת העניין שמביע הקהל, ולבחון את הנחות היסוד. אם הנחות היסוד לא מתגלות כנכונות, אז נוטשים את הרעיון או מבצעים "פיבוטינג" (Pivoting) - משנים את הרעיון. המעקב צריך להתמקד לא רק ב"מדדים", אלא גם באופן שבו הלקוחות משתמשים במוצר. שיטה נוספת נקראת "מטרות ותוצאות מפתח" (OKR, Objectives and Key Results). השיטה פותחה באינטל ומטרתה להגדיר לא רק את המטרות הסופיות אלא גם את האמצעים להשגת המטרות, לדוגמא: "להגדיל את המכירות ב-20% באמצעות גיוס שני אנשי מכירות חדשים, או הגדלת מספר ההקלקות ב- 20%". אחת הבעיות עם ניהול רזה הוא שלמעשה היזם/מייסד עשוי לוותר על הרעיון שלו לטובת תוצאות של אינספור ניסויים אמפיריים קטנים, ולפיכך השאלה המתעוררת היא עד כמה חדשני יכול להיות סטארט אפ בניהול רזה. הסכנה היא שניתוח עודף של מידע עלול לגרום לשיתוק. לכן, השאלה החשובה בימינו היא לא "האם ניתן לעשות זה",אלא השאלה "האם כדאי לעשות את זה?". רשימת הכתבות:
|