www.SamsProjects.co.il
אודות פורטל ידע תוכנית פיננסית ניתוח צרכי לקוחות פיתוח מוצר חדש תוכנית עסקית דף הבית




אפיון אפליקציית מובייל

מסמך אפיון הוא מסמך טכני המשמש את בעלי הענין ליצור חזון מאוחד של הצרכים, הרצונות והדרישות מן האפליקציה. ככל שהמסמך מפורט יותר גדלים הסיכויים לעמוד ביעדי הפרויקט - תכולה, עלות, זמן ביצוע. כתיבת המפרט נעשית באמצעות כלים המתארים את הארכיטקטורה, העיצוב, חווית המשתמש והממשקים.

מסמך אפיון לאפליקציית מובייל הוא מסמך טכני המשמש את בעלי העניין הראשיים - היזם, המתכנת והמעצב – ליצור חזון מאוחד ומרוכז של הצרכים, הרצונות והדרישות מן האפליקציה. המטרה של המסמך היא לתעד "חזון משותף" בכתב, כך שניתן יהיה לבחון את ביצועי האפליקציה והתכולה הסופית ביחס לחזון שהוגדר בתחילת התהליך.

כתיבת מסמך אפיון מקבילה לבניית בנין מגורים – ככל שהתוכנית מפורטת יותר כך עולה הסיכוי שהבניין ייבנה כראוי ולפי המפרט, הבנייה תסתיים בזמן, והעלות לא תחרוג משמעותית מן התכנון. אף אחד לא יתחיל לבנות בנין לפני שידע בדיוק מה הולך להיבנות, היכן, מאילו חומרים, באיזו טכנולוגיה. המטרה היא להוליך את רוכשי הדירות בתוכנית הבניין והדירה כך שירגישו שהבניין והדירה כבר קיימים. בכתיבת מסמך אפיון לאפליקציה, הגישה צריכה להיות דומה.


אורך המסמך, רמת המורכבות, רמת הפירוט ורמת ההשקעה נגזרים ממורכבות האפליקציה, הבשלות והידע של היזמים, והנכונות להשקיע מאמץ בכתיבת האפיון. ככלל, עלות כתיבת המפרט נעה בין 5 ל- 10% מעלות הפיתוח. בכתיבת המפרט נעשה שימוש בכלים המתארים את הארכיטקטורה של האפליקציה, ממשקים, תרשימים לוגיים, תרשימי זרימה, תרשימי הקשר, ועיצוב התחלתי.

פרקים חשובים במסמך אפיון

  1. מבוא – מטרה, קהל היעד, תיאור האפליקציה והצהרת תכולה, מכשירים תואמים ומערכות הפעלה, טכנולוגיה, אבני דרך וסקרי תיכון, תקציב, מדדי הצלחה, מגבלות עיקריות ואילוצים עיקריים.

  2. תרחישי שימוש ותסריטים – פונקציות עיקריות, Use cases, תסריטי משתמש, תרשימי זרימה, תיאור המשתמשים והצרכים, דירוג הצרכים.

  3. תיאור נתונים – היישויות שמייצרות את הדאטה, המקור והזרימה, סנכרון מול ממשק וובי/אתר אינטרנט, דיאגרמת הקשרים והסביבה.

  4. תיאור פונקציונלי – פירוט הפונקציות ותהליכים פנימיים, פישוט פונקציונלי FFD, תיאור כל פונקציה לפי יוזם, פעולה, תוצאה.

  5. עיצוב ותיאור מסכים – כיצד ייראו מסכים עיקריים, תרשימי זרימה, מה הפונקציות, מה מעורר את היוזר, מסכי ברירת מחדל.

  6. ממשקים חיצוניים - קישורי סושיאל, קישור למאגרי מידע חיצוניים, רכישה/שילוב פרסומות, קישורי SoLoMo, אנליטיקס חיצוני.

  7. אנליטיקס פנימי ו-אדמין – כל יחסי ההמרה והפרמטרים של התנהגות משתמש ולקוח באפליקציה, לצרכי טרגוט והגדלת CLTV.

  8. עיקרי מפרט הביצועים – טבלה של גורמים מדידים שמקשרים בין רצונות הלקוח לבין דרישות הנדסיות מדידות, פשוטות וחד-משמעיות.

  9. שונות – דרישות ואילוצים נוספים שיש להתייחס אליהם.

  10. מפתח מונחים וביאורים

  11. נספחים



תוכנית עסקית לאפליקציה

תוכנית עסקית לאפליקציית מובייל כוללת את הנושאים הסטנדרטיים כגון הבעיה, הצורך, השוק, הפתרונות, האסטרטגיה, שיווק ותחזית פיננסית. בתוכנית עסקית של אפליקציה יש לשים דגש על:

עיצוב, אפיון חווית משתמש, פונקציונליות
מה האפליקציה עושה, איזו בעיה היא פותרת, ואיך? איך בנוי המודל המנטלי של המשתמש ומהם התהליכים הגנריים שמלווים את התנהגות המשתמש. למה המשתמש רגיל/מצפה, איך הוא אוהב ומעדיף לעשות את הפעולות. מהם הצבעים והפריסה המתאימים ביותר לתמה המרכזית.

מודל עסקי, ערוצי שיווק, מקורות הכנסה, מונטיזציה
מתאר את הערך שמעניקה האפליקציה וכיצד היא מייצרת הכנסות ורווחים. המודלים העיקריים הם תשלום תמורת הורדה (Minecraft), פרימיום וערך מוסף בתשלום (Skype), רכישה בתוך האפליקציה (מושבניק), שילוב פרסומות (Facebook), מודל הברוקר (Airbnb).

אנליטיקס, טראפיק, פאנל לכל ערוץ, שיעורי המרה
כל יחסי ההמרה (conversion ratios) ומשפך (funnel) לכל ערוץ, ומדדי ביצוע (KPIs) של תהליך ההורדה והשימוש: Visits, Impressions, Clicks, Downloads, Purchase, Users, CPM, CPI, CPC, CPL, Cov. rate, Churn/Attririon, CLTV, ARPU.



בפיתוח בגישת Lean ("רזה") המטרה היא להשיק משהו "מהיר ומלוכלך" ולקבל משוב מהמשתמשים, כדי להפיץ מוצר יישומי מינימלי ("MVP") שיאפשר להגיע להתאמת Product/Market מהר ככל האפשר.

בשלבים הראשונים של המיזם חשוב יותר להבין איך לגרום למעט הלקוחות להיות מרוצים עד הגג, מאשר לבנות פלטפורמה שתתמוך במיליוני לקוחות.


כאשר היזמים בריאן צ'סקי וג'ו גבייה השיקו את Airbnb הם קיבלו את העצה "Do things that don't scale" - בשלבים הראשונים חשוב להתמקד בחווית המשתמש והלקוח, במקום לבנות פלטפורמה שתתמוך במיליוני משתמשים.

למרות שמייסדי Airbnb קיוו שכל אחד יוכל לצלם את הדירה שלו ולפרסם אותה, ודגלו בשיטת "עשה זאת בעצמך" (DIY), בפועל התברר שהדירות לא הושכרו בגלל תמונות לא מוצלחות. הם גילו זאת לאחר שיצאו מהמשרד והחלו לשוחח עם לקוחות.

המייסדים שכרו ציוד צילום מקצועי והלכו לכל אחת מהדירות שהוצעו בניו-יורק. בזכות הטיפ הזה הם הכפילו את שיעור ההשכרות בעיר בתוך חודש. זהו "פיתוח מונחה לקוח".



www.SamsProjects.co.il