www.SamsProjects.co.il
אודות פורטל ידע תוכנית פיננסית ניתוח צרכי לקוחות פיתוח מוצר חדש תוכנית עסקית דף הבית






שמואל בראל
(MBA, ME, BSc)
יועץ מומחה לפיתוח עסקי ליזמים וחברות סטארט אפ צעירות, לגיוס הון התחלתי משלב הרעיון ועד להשקעת סיד.

  צור קשר!    
   
   
   
   
   









עדכון אחרון: 15 במאי 2016




הבטחת הצלחה פיננסית בפיתוח מוצר חדש

בפיתוח מוצר חדש קיימים 13 שלבים עיקריים, החל בהעלאת הרעיון והערכתו ועד להפצת המוצר בשוק לצרכן הסופי; כל שלב מורכב מתהליכים מרכזיים, ופעילויות:

  1. סינון ראשוני
    תהליך קבלת ההחלטה האם להפסיק לדון ברעיון, או להקצות לו משאבים לצורך בחינה מעמיקה יותר (Go / No Go).

  2. מחקר שוק ראשוני
    הערכה מוקדמת שלא באופן מוסדר לגבי השוק, הפוטנציאל, קהל היעד והרווחיות הצפויה.

  3. תכן מוקדם
    הערכה כללית של האתגרים הטכניים בפרויקט, שבסיומה נבחרה חלופה לפיתוח. .

  4. מחקר שיווקי
    מחקר שיווקי הכולל מדגם מייצג, שאלון, ואיסוף שיטתי של מידע כמותי.

  5. ניתוח פיננסי/עסקי מוקדם
    ניתוח פיננסי וניתוח עסקי שמטרתם לאשר או לדחות את המעבר להתחלת תכנון ופיתוח.

  6. תכן מפורט
    תכנון וביצוע הפרויקט, כשבסוף התהליך מתקבל אבטיפוס מייצג או מוצר לדוגמא. קביעת תכולה, יעד עלות, לו"ז וזמן לשוק; פיתוח הנדסי מלא של המוצר, כולל סקרי תיכון.

  7. אימות
    בחינת המוצר בתוך החברה כדי לוודא שהמוצר מספק את דרישות הלקוחות ובעלי העניין האחרים. .

  8. תיקוף
    בחינת המוצר אצל הלקוח כדי לבחון את תפקוד המוצר בידי לקוחות או בתנאי סביבה אמיתיים. מעקב אחר תגובות הלקוח לגבי פונקציונליות, אמינות, ביצועים, ושביעות רצון.

  9. מכירת ניסוי
    הפצה בררנית של המוצר לכמות מוגבלת של לקוחות מפלח מסוים. כוללת הפצה לפלח שוק מסוים, הפצה לקבוצת לקוחות אסטרטגיים, הפצה באיזור גאוגרפי מסוים, הצגה בירידים מקצועיים לקבלת חוות דעת.

  10. בדיקות קו ייצור
    ייצור מבוקר של סדרה ראשונה כדי לבחון את תפעול הייצור.

  11. ניתוח פיננסי/עסקי מפורט
    ניתוח פיננסי וניתוח עסקי שמטרתם לחזות ביקושים, מכירות, עלויות, נתחי שוק. הערכה של גמישות הביקוש למחיר, תוכנית מכירות מפורטת, תוכנית שיווק ובחירת אסטרטגיה שיווקית ותמהיל השיווק. הערכה של מבנה העלויות בייצור, בהפצה ובתפעול שוטף.

  12. העברה מפיתוח לייצור
    היערכות לתחילת הייצור הסדרתי לצורך מכירה מסחרית של המוצר.

  13. השקה ומאמץ הקידום
    יישום האסטרטגיה השיווקית והפצת המוצר.

    לחצו כאן לקריאת המאמר המלא



סטיב ג'ובס - הראיון האבוד

בשנת 1995, בזמן שערכתי את סדרת הטלוויזיה שלי "נצחון היורמים", ראיינתי את סטיב ג'ובס. 10 שנים קודם לכן עזב ג'ובס את חברת אפל, שהקים יחד עם שותפו סטיב ווזניאק, לאחר שנותר חבול בקרב המנהיגות על החברה מול ג'ון סקאלי, המנכ"ל שג'ובס הביא כדי לנהל את אפל. בזמן הראיון שערכתי עמו ניהל ג'ובס את חברת NeXT, חברת מחשבי נישה שהקים לאחר שעזב את אפל. באותה העת לא שיערנו כלל ש-18 חודשים לאחר הראיון ימכור ג'ובס את NeXT ל"אפל", ו-6 חודשים לאחר מכן הוא ישוב לנהל את "אפל".

בסדרה עצמה השתמשנו רק בכ- 10 דקות מהראיון עם ג'ובס, ובמשך שנים היינו בטוחים שהראיון המלא אבד בזמן שנשלחה קלטת המאסטר מלונדון לארה"ב. ממש לפני כמה ימים, המפיק פול סן מצא עותק של הראיון בקלטת ווידאו במחסן שלו.

ישנם מעט מאוד ראיונות טלוויזיוניים עם ג'ובס, ואף אחד מהם אינו משקף את הכאריזמה, פתיחות והחזון של ג'ובס, כמו שניתן לצפות בג'ובס בראיון הזה.

ולכן, כדי לכבד אדם מדהים, הנה הראיון המלא. רוב החומר המצולם פה משודר בפעם הראשונה.
בוב קרינג'לי, נובמבר 2011



  • אז, ספר לי כיצד התחלת להתעניין במחשב האישי?
המממ... בפעם הראשונה שבה ראיתי מחשב אישי הייתי בן 10 או 11. היום קשה לזכור כיצד היו הדברים אז, אני כבר מאובן (ג'ובס יליד 1955), אך בתקופה ההיא לא ניתן היה לראות מחשב אישי, ואם כבר ראית מחשב אז זה היה בסרט. המחשבים בסרטים תמיד היו קופסאות גדולות עם אורות מהבהבים, ומשום מה תמיד נטו להתמקד בטייפ הסלילים המסתובב כמה שמייצג את המחשב. לא באמת ראיתי מחשב, אלא ראיתי מסוף (טרמינל), שדמה יותר למכונת כתיבה - לא הייתה אז תצוגה גראפית.

אז היית מקליד את ההוראות, ואז היית מחכה, ושומע את המחשב טא-דא-טא-דא-טא-דא.... ואז היה מופיע משוב כלשהו. אבל אפילו אז זה היה מרשים - לגבי ילד בן 10 בכל אופן - שאתה יכול לומר למחשב לעשות משהו, בשפת בייסיק או פורטראן, והמחשב ייקח את הרעיון שלך, יריץ אותו וייתן לך משוב, ואם התוצאות היו אכן מה שציפית לו, אז ההתרגשות הייתה אדירה. אך עדיין לא ראיתי את המחשב עצמו, אלא תמיד רק מסוף שהיה מחובר למחשב בכבל, וזה תמיד נראה לי מסתורי.

כשהייתי בן 12 עבדתי בחברת "היולט-פאקרד". הייתי צריך כמה חלקים אז התקשרתי לביל היולט - מצאתי את המספר שלו בספר הטלפונים - ואמרתי לו שאני בונה מונה תדרים, ואני זקוק לכמה חלקים. שוחחנו למשך כ- 20 דקות והוא נתן לי את הרכיבים, והוא גם השיג לי עבודה ב- HP בקיץ. HP הייתה החברה הראשונה שראיתי בחיי אי-פעם, ומה שראיתי עיצב את תפישתי לגבי איך חברה צריכה להיראות ולהתנהל. ומה ששמתי לב אליו בייחוד היה האופן המדהים שבו הם דאגו לרווחת העובדים שלהם. בכל יום ב- 10 בבוקר היו מוציאים עגלה גדולה עם קפה וסופגניות, והייתה לנו הפסקת קפה וסופגניות - אז לא שמעו עדיין על כולסטרול. הדברים הקטנים האלה - זה היה ברור לי ולכל מי שנחשף לחברה הזו ש- HP מבינים שהמשאב הכי חשוב שלהם זה עובדי החברה.


https://www.youtube.com/watch?v=TRZAJY23xio

אז בכל אופן, התחלתי ללכת למעבדה שלהם בפאלו-אלטו בקיץ כשהייתי בן 12 בכל יום שלישי בערב, ושם ראיתי את המחשב האישי הראשון שיוצר אי-פעם, HP9100. הוא היה בערך בגודל של מזוודה לטיסה, והיה לו מסך בטכנולוגיית שפופרת קטודית, והוא היה עצמאי לחלוטין, ולא נזקק לחיבורים נוספים. אני פשוט התאהבתי בו. ניתן היה לתכנת בו ב"בייסיק" או ב- APL. הייתי תופס טרמפ למעבדה של HP ויושב על המחשב ופשוט מריץ תוכנות במשך שעות. אלו היו הימים המוקדמים.

בזמן הזה בערך, כשהייתי בן 14, 15 פגשתי את סטיב ווזניאק בפעם הראשונה, והתחברנו באופן מיידי. הוא היה האדם הראשון שפגשתי שהבין באלקטרוניקה טוב יותר ממני, ומאוד חיבבתי אותו; הוא היה מבוגר ממני בכ-5 שנים. הוא יצא לקולג' אבל הועף ממנו בגלל מתיחות שעשה שם, ולכן חזר להתגורר אצל הוריו ולקח שיעורי ערב בקולג' המקומי. אז הפכנו לחברים הכי-טובים והתחלנו לבצע פרויקטים יחד.


סטיב ווזניאק וסטיב ג'ובס עם מחשב Apple I בשנת 1976

שמענו על סיפור שהתפרסם במגזין Esquire על בחור בשם קפטן קראנצ', שכביכול היה מבצע שיחות טלפון בחינם, והסיפור פשוט שבה את ליבנו! איך אפשר לבצע את זה - היינו בטוחים שמדובר בבדיה. אז התחלנו לחפש בספרים ובספריות אחר הטונים (צלילי החיוג) שיאפשרו לעשות שיחות חינם. ויום אחד כשאנו נמצאים בספרייה של סטאנפורד, ממש בתוככי הספרייה, במדף האחרון התחתון, מצאנו מגזין טכני של חברת AT&T עם תרשים שהסביר את הכול. וזה רגע נוסף שאני לא אשכח לעולם - התבוננו במגזין וחשבנו: אלוהים אדירים - הכול אמיתי!

אז החלטנו לבנות מכשיר שיוכל להשמיע את צלילי החיוג הללו. מערכת הטלפוניה של אז תוכננה משום מה כך שהטונים שהיו מקשרים בין המחשבים של AT&T בשיחות חוץ היו מושמעים לתוך האוזנייה של השפופרת. כלומר, אם יכולת להשמיע את הצלילים הללו לתוך הפומית של הטלפון, יכולת לגרום למחשבים של AT&T לחשוב שאתה מחשב ברשת הטלפוניה, ולבצע שיחות חוץ בחינם.

אז בנינו קופסא כזו, ולאחר כשלושה שבועות של עבודה ביצענו את השיחה הראשונה, היא הייתה לקרוב של ווז בפאסדינה ליד לוס-אנג'לס. חייגנו את המספר שגוי והערנו מישהו משינה. הוא אמר לנו שזו טעות במספר ואנו צעקנו לתוך השפורפרת "אבל אתה לא מבין! אנחנו מחייגים אליך בחינם!", אך נראה לי שהוא לא כל כך העריך את זה. זה היה רגע פלאי - בנינו מכשיר קטן, שנקרא בזמנו "קופסא כחולה", ויכולנו ללכת לכל מכשיר טלפון ציבורי, להצמיד את הקופסא לפומית, ולחייג לאן שרצינו - בחינם. יכולנו להרים שפורפרת, לחייג לטורקיה, משם לאטלנטה, משם לניו-יורק, משם ללוס אנג'לס, ואז לטלפון הציבורי הצמוד - לצעוק "הלו" ולשמוע את הצעקה בשפורפרת לאחר 30 שניות.

והדבר היותר פלאי בזה הוא שלפתע הבנו משהו מדהים - אנו שני נערים צעירים שלמדו איך לעשות זאת בעצמם - בנינו משהו שיכול לשלוט בציוד ששווה מיליארדי דולרים. זהו! רק שנינו, בנינו ענק! וזה היה לקח משמעותי שלמדתי לחיי - אני לא חושב שהיה מחשב אפל אם לא היינו בונים את הקופסא הזו.

  • ווז סיפר פעם שאפילו חייגתם לאפיפיור?

נכון, צלצלנו לוואתיקן. ווז התחזה להנרי קיסינג'ר. הם החלו להעיר שם את האנשים בהיררכיה, קרדינלים, בישופים, חשמנים... אבל לאחר כמה זמן התחלנו לצחוק בטלפון כי לא יכולנו להישאר רציניים והם הבינו שזה לא הנרי קיסינג'ר שמצלצל. אז לא דיברנו עם האפיפיור, אבל זה היה מאוד מצחיק.

  • אז מה גרם לכם לקפוץ מהקופסא הכחולה למחשב האישי? מה הצית את זה?

וובכן... צורך. באותה העת יכולנו להשתמש בשיתוף מחשב במאונטן-וויו, אבל היינו זקוקים למסוף, ולא יכולנו לרכוש אחד, אז תכננו ובנינו אחד. ולמעשה, מחשב אפל 1 היה הרחבה של המסוף הזה שכלל בתוכו מעבד בחלקו האחורי. זה למעשה היה שילוב של שני פרויקטים - המסוף והמיקרו-מעבד, שיצרו את מחשב אפל 1.

בנינו אותו בשביל שנינו, כי לא היה לנו כסף לרכוש אחד, ופשוט שונררנו חלקים מכל הבא ליד. בנינו אותו במו ידינו במשך 40 עד 80 שעות, אך תמיד סבלנו מקלקולים בגלל כמות ההלחמות הרבה שנדרשה, ופעמים רבות ההלחמות היו מתנתקות. הרבה חברים שלנו רצו גם כן ואז התחלנו לכלות את זמננו בלבנות להם גם כן - הם יכלו להשיג את הרכיבים לבד אך ווז ואני התמחינו כבר בתהליך ההרכבה וההלחמה.


מחשב Apple I

וכיוון שממש כל הזמן שלנו הלך על עזרה בבניית המחשבים לחברים שלנו, חשבנו שאם נוכל לייצר לוח אלקטרוני מודפס (PCB) אז נוכל להפחית את כמות הזמן שמושקע בהרכבה ואיכות ההלחמה תהיה גבוהה מאוד ותתרום לאמינות המחשב, ונוכל לבנות מחשב שלם בתוך כמה שעות. ואם נוכל למכור אותם לחברים שלנו תמורת העלות והזמן שהשקענו, נוכל לקבל את חיינו בחזרה ולהשקיע את הזמן בתכנות.

אז עשינו את זה. אני מכרתי את הטנדר פולקסווגן שלי, ווז מכר את מחשבון HP שלו והשגנו מספיק כסף כדי לשלם לחבר שלנו שיתכנן לנו לוח מודפס. ייצרנו לוחות ומכרנו לחברים שלנו, ואני ניסיתי להשיג בחזרה את הכסף כדי להשיג את הרכב שלי והמחשבון של ווז. נכנסתי לחנות המחשבים הראשונה בעולם, חנות Byte במאונטן-וויו, והצעתי לבחור שניהל את המקום, פול טורל, לרכוש מחשבים מאיתנו. הוא אמר לי "אני מוכן לרכוש 50 מאלה - אבל אני רוצה אותם כבר מורכבים!". ואנו הופתענו - כי חשבנו: מי ירצה כבר את המחשב מורכב? לא חשבנו כך קודם.

אז אמרנו שכדאי שננסה את זה. בימים הבאים שוחחתי עם ספקי רכיבים בטלפון. לא הבנו שום דבר בעסקים, ואני שכנעתי את הספקים לתת לי את הרכיבים ב"שוטף + 30" - ולא היה לי מושג מה זה אומר בפועל. רכשנו רכיבים ל- 100 מחשבים, בנינו 50 ומכרנו אותם בעלות של 100 הרכיבים, ושילמנו לספקים בתוך 29 יום.

כאן גם הבנו שאנו בבעיה הקלאסית שתיאר מרקס - הרווחים שלנו לא היו בכסף נזיל אלא ברכיבי מחשב שישבו בפינת הגראז'. אז התחלנו לחשוב על ערוצי הפצה - וודאי יש חנויות מחשבים נוספות שירכשו את 50 המחשבים הנותרים, והתחלנו לצלצל לחנויות נוספות. ככה התחלנו להיות עסק.

  • הדמות הדומיננטית השלישית בהקמת אפל פרט לווזניאק וג'ובס היה מארק מרקולה, ושאלתי את ג'ובס כיצד מרקולה הצטרף לאפל

זה היה בעת שתכננו את מחשב אפל 2, והיה לי חזון די ברור לגבי איך חשבתי שהמחשב יהיה, וווזניאק ממש דחף לכיוון של שילוב גרפיקה צבעונית. השאיפה שלי נבעה מההבנה שלמרות שאולי יש כמה חובבי חומרה שרוצים מחשב לתכנת בו, יש וודאי מאות אם לא יותר חובבי תוכנה שרוצים רק לתכנת, ולא רוצים להתעסק כלל בחומרה. אז החזון שלי היה למכור את המחשב הראשון שכלל לא הצריך כל ידע בחומרה.

אז הצירוף של שני החזונות הללו הביא להבנה שאנו זקוקים מעבר לתכנון של הפלסטיקה, גם השקעה בתהליכי הרכבה ומימון כספי של כמה אלפי דולרים. פניתי לכמה קרנות הון סיכון, ובאחת מהן אמר לי דון וולנטיין, שאפילו ביקר אותנו בגראז', שהוא לא מוכן להשקיע בנו, אך הוא המליץ לי על כמה אנשים, וביניהם מייק מרקולה.

מייק בא לבקר אותנו, ובתקופה זו הוא בן 30, 31 ועבד מהבית לאחר שעזב את חברת אינטל בה הוא עבד כמנהל מוצר. הוא התעסק בעסקאות של אנרגיה - גז טבעי ונפט - והתחברנו מיד. לאחר כמה שבועות הוא הסכים להשקיע כסף ב"אפל", אבל ווז ואני אמרנו לו "אנחנו לא רוצים את הכסף שלך - אנחנו צריכים אותך!", והסכמנו להכניס אותו כשותף שווה. מייק הביא את הכסף ושלושתנו יצאנו לתכנן את מחשב אפל 2, והשקנו אותו כמה חודשים לאחר מכן ביריד המחשבים של החוף המערבי.

  • איך זה היה להיות שם?

זה היה נהדר! זה היה יריד קטן בזמנו, והיה לנו שם דוכן נהדר. היה לנו מקרן שהציג את הגרפיקה של מחשב אפל 2, שאולי היום נראית מגושמת אך בזמנו הייתה הגרפיקה המתקדמת ביותר על המחשב האישי. הזיכרון שלי הוא שגנבנו את ההצגה וחתמנו על המון עסקאות בתערוכה.

  • היית אז בן 21 וזכית להצלחה עצומה, אך לא הייתה לך שום הכשרה פורמלית בניהול עסקים. איך למדת לנהל?

המממ.... ובכן, במשך השנים שלי בעולם העסקים למדתי שאם אני שואל מישהו "למה אתה עושה את זה ככה" התשובה הייתה "כי ככה זה נעשה". אף אחד לא חשב באופן עצמאי ועמוק בנוגע למה שהוא עושה. זו בכל אופן הייתה המסקנה שלי.

הנה דוגמא - כשבנינו את מחשב אפל 1 בגראז' ידענו בדיוק כמה הוא עולה - עד רמת הבורג. כאשר פנינו למפעל הרכבה עבור מחשב אפל 2, הנהלת החשבונות שם הציגה בפנינו "עלות סטנדרטית", ובתום כל רבעון היו נעשות התאמות לעלות בפועל. כאשר שאלתי שוב ושוב מדוע זה נעשה, התשובה הייתה "כך זה נעשה עם כולם כל הזמן". לאחר מספיק זמן הבנתי שזה נעשה כך משום שלא היה למפעל מספיק שליטה על נתוני העלות, ולכן הם ניחשו והתאימו בסוף הרבעון. והסיבה שלא היו להם נתונים טובים היא כי מערכות המחשוב שלהם לא היו מספיק מתקדמות. אבל אף אחד לא הציג לי את זה כך, כמו שזה באמת.

אז לאחר מכן כאשר תכננו את המפעל האוטומטי עבור מחשב המקינטוש יכולתי להיפטר מהקונספטים העתיקים הללו. ידענו בדיוק כמה כל דבר עולה, עד לאגורה האחרונה. בעסקים הרבה דברים הם, אני קורא להם פולקלור. דברים נעשים כי כך הם נעשו אתמול ושלשום. אז אני למדתי שאם אתה מוכן לשאול הרבה שאלות ולחשוב היטב על הדברים, ולעבוד במלוא המרץ, אתה יכול ללמוד עסקים די מהר. זה לא משהו מורכב. זה לא מדע טילים.


מחשב Apple II

  • אז לפני כן, כשהיית עובד על המחשבים, היית כותב תוכנה. איזה סוג של תוכנות היית כותב ולצורך מה?

כאשר ווז ואני תכננו את הקופסא הכחולה כתבנו הרבה תוכנות ייעודיות לתוכנה הראשית שיעזרו לנו בעבודה ובתכנון, למשל מונה תדרים כדי למצוא את התדרים הראשיים. אז השתמשנו בתוכנה לצרכים פרקטיים. אבל הרבה יותר חשוב מזה, התכנות הביא לי הצצה לתהליך החשיבה שלי! התכנות לימד אותי כיצד לחשוב באופן לוגי ומסודר. אני חושב שכל אחד צריך ללמוד תכנות, כי אין לי ספק שזה יעזור בתהליך חשיבה. אני גם חושב שכל אחד צריך ללמוד משפטים - לא כדי להיות עורך דין, אלא כי זה מביא לך כלים לחשיבה באופן מסוים. אני רואה במדעי המחשב דיסציפלינה ממדעי הרוח דווקא ולא מהמדעים המדויקים - קח קורס או שנה מחייך ותשקיע בלמידת תכנות.

  • אם כן מחשב אפל 2 היה הצלחה מסחררת, והחברה צמחה והפכה לציבורית ואתם הפכתם למאוד עשירים. איך זה הרגיש להיות עשיר?

זה מאוד מעניין - השווי הכספי שלי היה מיליון דולר כשהייתי בן 23, 10 מיליון דולר כשהייתי בן 24 ומעל 100 מיליון דולר כשהייתי בן 25. אבל - זה לא היה מה שחשוב! אני מעולם לא עשיתי את זה בשביל הכסף. אני חושב שכסף זה דבר נהדר בגלל שהוא מאפשר לך לעשות דברים, והוא מאפשר לך להשקיע כסף בדברים שחשוב לך מהם, שלא מניבים תשואה מיידית. אבל בתקופה ההיא זה לא היה הדבר הכי חשוב בחיי. הדבר הכי חשוב לי בתקופה ההיא היה החברה, האנשים והמוצרים, ומה שהמוצרים האלו יאפשרו ללקוחות שלנו לבצע. אז לא חשבתי על הכסף, לא מכרתי אף מניה, וקיוויתי שהחברה תגדל.

  • אחד מאבני הבנין המרכזיות בפיתוח המחשב האישי היה המחקר שנעשה בפארק של חברת זירוקס (Xerox) בפאלו-אלטו. ג'ובס ביקר שם לראשונה ב- 1979.

היו כמה אנשים שהפצירו בי שאלך לראות מה נעשה בזירוקס פארק. בסופו של דבר הלכתי והם הראו לי שלושה דברים, אבל כ"כ התרשמתי מהדבר הראשון שהם הראו לי, שכלל לא היה איכפת לי בזמנו משני הדברים האחרים. הדבר השלישי שהם הראו לי היה תכנות מונחה עצמים (Object Oriented Programming), הדבר השני שהם הראו לי היה רשת מחשבים - היו להם מעל 100 מחשבים מחוברים ברשת! הם השתמשו בדואר אלקטרוני! אבל גם מזה התעלמתי. פשןט סונוורתי מהדבר הראשון שהם הראו לי, וזה היה ממשק משתמש גרפי (GUI - Graphic User Interface). אני זוכר שבאותו הרגע חשבתי לעצמי - זה הדבר הנהדר ביותר שראיתי בחיי.

אמנם זה היה מלא בתקלות, היו הרבה דברים חסרים והרבה דברים נעשו לא נכון, אבל הרעיון הבסיסי היה קיים שם, ובתוך 10 דקות ידעתי שזה העתיד של המחשב האישי. אפשר להתווכח לגבי הזמן שזה ייקח, אבל לא היה לי ספק שזה העתיד. זה היה ברור כל כך - אתה היית מרגיש כמוני לו היית שם איתי.


העכבר של מחשב Apple II

  • היית שם, וחזרת שם עם עוד כמה אנשים, אבל באפל לא כ"כ התלהבו מזה, נכון?

ובכן, הבנתי את השוני בהתלהבות לאחר ששוחחתי עם ג'ון סקאלי (המנכ"ל שאפל הביא מחברת המשקאות Pepsico). העניין הוא שבחברות כמו פפסיקו שינוי של מוצר נעשה אולי פעם בעשור. כלומר, שינוי גודל של בקבוק או התווית נחשב למהפכני בחברות הללו. לכן אם היית איש פיתוח מוצר בחברת פפסיקו, אולי פעם ב- 10 שנים יכולת להשפיע על המוצר. אם כן, מי השפיע על המוצר? היו אלו אנשי המכירות והשיווק, ולא אנשי המחקר והמוצר. ואנשי המכירות והשיווק היו גם אלה שקודמו בתפקידים ובסופו של דבר ניהלו את החברה.

טוב, אולי לפפסיקו זו הייתה אסטרטגיה טובה, וזה גם קורה לחברות טכנולוגיה כשהן הופכות למונופול - חברות כמו IBM או Xerox - אם היית מנהל מוצר בחברה כזו עם נתח שוק מונופוליסטי, ועכשיו תכננת מדפסת מהירה יותר או חסכונית יותר: ובכן, אז מה? אתה השולט בנתח השוק, והמכירות שלך לא ישתנו דרמטית. מכאן, שהאנשים הטכניים ואנשי המוצר כלל לא הגיעו לפורומים שבהם מתקבלות ההחלטות החשובות, והחברות הללו שוכחות איך לייצר מוצרים נהדרים. אז מה שקרה זה שהגאונות והחדשנות שהביאו את החברה למקומה הנוכחי פשוט נעלמו, וכעת החברה במצב שבו אין לה שום ידיעה לגבי מה נחשב מוצר טוב ומה לא. אין להם מושג לגבי המומחיות והמקצועיות הדרושים להפוך רעיון מעולה למוצר נהדר. והם מאבדים את הרגישות והתשוקה לצרכים האמיתיים של הלקוח. אז זה מה שקרה בזירוקס - אנשי ההנהלה - שלא היה להם מושג מה זה מחשב - קראו למהנדסים בזירוקס פארק "ראשי דיו". זירוקס למעשה הביסו את עצמם בגלל הדומניננטיות המוחצת שלהם בתחום המדפסות. זירקוס יכלו להיות היום החברה הגדולה ביותר בתחם המחשבים האישיים, גדולים פי 10 ממה שהם היום. זירוקס יכלו להיות גדולים יותר מ- IBM! זירוקס יכלו להיות ה- IBM של שנות ה- 90'. הם יכלו להיות המיקרוסופט של שנות ה- 90'. אבל כל זה היסטוריה, וזה כבר לא משנה היום.

  • כאשר IBM נכנסו לתחום המחשבים האישיים, האם הרגשתם מאוימים מכך באפל?

או בוודאי. כלומר אפל הייתה חברה של מיליארד דולר לעומת IBM שהיא חברה בגדול של כ- 30 מיליארד דולר, והם נכנסים לשוק שלי. זה היה מאוד מפחיד. ובלי קשר עשינו כמה טעויות - המוצרים הראשונים של IBM היו נוראיים, אבל אנו לא הבנו שלהרבה אנשים וחברות היה אינטרס ש- IBM תצליח. אם זה היה תלוי רק בהם, IBM היו נשרפים ויוצאים מהשוק, אבל הגאונות שלהם הייתה הגישה שלהם - לגרום להרבה גורמים מסביב לרצות בהצלחתה של IBM - וזה מה שהציל אותם.

  • אז חזרת מזירוקס פארק עם חזון לגבי הממשק הגרפי. איך יישמת אותו?

ובכן אספתי את מיטב האנשים שלנו וישבנו על הבעיות, אבל האתגר העיקרי היה קבוצה של אנשים שגייסנו מ- HP, והם לא הבינו את הרעיון. אני זוכר שהיו לי וויכוחים דרמטיים עם הקבוצה הזו, שחשבה שהדבר המגניב ביותר זה מקשי לחיצה מתחת למסך! לא היה להם שם מושג לגבי אסתטיקה, פונטים מרווחים שווה או ממשק משתמש. אני זוכר שבאחד הוויכוחים הם טענו שייקח לנו 5 שנים לייצר את העכבר והעלות שלו תהיה 300$. יצאתי מהמשרד וניגשתי לחברת דייוויד קלי עיצובים עם הרעיון של העכבר. לאחר 90 יום הם הציגו לנו עכבר אמין שעובד מעולה בעלות של 15$.

אז, המסקנה שלי הייתה שבאפל בתקופה ההיא לא היו לנו אנשים בקאליבר שהיינו זקוקים כדי לבצע את הרעיון. הייתה קבוצה גדולה שכן הבינה, אך האנשים מ-HP היו חסרי מושג.

תראה, אנשים מתבלבלים וגם חברות מתבלבלות. כשחברה גדלה היא רוצה לשחזר את ההצלחה הראשונית, ואנשים נוטים לחשוב שיש קסם כלשהו בתהליך החשיבה על המוצר, ולכן חברות ממסדות תהליכי מחשבה, פיתוח וכדומה, לרוחב החברה. ולאחר זמן לא רב אנשים מתחילים להתבלבל בין התהליך לבין התוכן (Process vs. Content) - זו הסיבה לנפילתה של IBM: היו לה אנשי התהליך הטובים בעולם, אך התוכן לא היה נכון. וזה קרה גם לנו באפל - אנשים שכחו את התוכן.

בקריירה שלי גיליתי שאת האנשים שמבינים את התוכן קשה מאוד לנהל. הם קוץ בתחת! והסיבה היא שהם כל כך נהדרים בתוכן. הבעיות הללו באפל הובילו למחשב "ליסה" - שאמנם היה מוצר מבריק והקדים את זמנו, אך אפל נסחפה אחר HP והציעה מחשב ב- 10,000$. וזה היה בלתי אפשרי! עכשיו, לאנשים הללו מ- HP מחשב בסכום הזה היה זול מאוד, אך זה היה בלתי אפשרי ללקוחות שלנו, למפיצים שלנו, לשוק שלנו ולתדמית החברה. אף אחד מאלו לא יכול לתמוך במחשב יקר כ"כ. והמוצר נכשל.

  • וכתוצאה מכך לך ולג'ון סקאלי היו וויכוחים רבים, ומה הייתה התוצאה?

אני הפסדתי. אני חשבתי שליסה נמצאת בצרות נוראות ובכיוון לא נכון, ולא הצלחתי לשכנע מספיק אנשים בהנהלת אפל שזה אכן המצב. לי היה ברור שאם לא ייעשה משהו במהרה ליסה תגרור מטה את כל אפל. הטכנולוגיה הייתה בסדר, אז הרכבתי צוות קטן והתחלנו לתכנן את מחשב ה"מקינטוש". אנחנו יצאנו במשימה להציל את אפל, והיינו היחידים שחשבו כך, והסתבר שצדקנו. וזו גם הייתה הדרך הנכונה להמציא את אפל מחדש. המצאנו מחדש את הכל! אני ביקרתי ב- 80 מפעלי הרכבה אוטומטים ביפן ובנינו את המפעל האוטומטי הראשון בעולם להרכבת מחשבים אישיים, כאן בקליפורניה.

אימצנו את מעבדי 68000 שהיו לליסה והשגנו מחיר שהוא חמישית ממה ששילמו בליסה, בזכות הכמויות הגדולות, והמטרה הייתה מוצר שיימכר תמורת 1,000$, ושייקרא Macintosh. לא הצלחנו, והמחיר הסופי היה 2,500$, והשקענו בפיתוח 4 שנים. בנינו הכל מחדש - את הקונספט, את המוצר, את המחשב, את המפעל להרכבה, את מכונות ההרכבה - המכונות שבונות את המחשב! נקטנו בגישה שיווקית חדשנית, והסתבר שזה עבד לא רע בכלל.

  • אתה הנעת ונתת מוטיבציה לצוות הזה, ובסופו של דבר התשוקה שלך, החזון שלך וההנעה שלך הם שהבטיחו את הצלחת המוצר. כיצד אתה מנהל את סדרי העדיפויות שלך? מה חשוב לך בתהליך הפיתוח של מוצר?

אחד הדברים שפגעו באפל במיוחד אחרי שעזבתי היה שג'ון סקאלי חטף מחלה רצינית מאוד - והמחלה הזו, ראיתי אנשים אחרים חולים בה - והיא המחשבה שרעיון מוצלח מאוד הוא 90% מהעבודה. ושאם רק תאמר לאנשים "הנה הרעיון הנהדר הזה" אז הם יוכלו לממש את זה. הבעיה היא שנדרשת כמות אדירה של מומחיות, מקצוענות ואמנות להפוך רעיון נהדר למוצר נפלא. והסיבה לכך היא שככל שהרעיון מתפתח, גדל ומתבהר מתחילים לצוץ הרבה דקויות שדורשות פתרון, וכל פתרון שכזה מצריך איזהו התפשרות (שקלול תמורות, Tradeoff). ואם יש לך כעת מוצר שבו יש 5,000 דקויות כאלו, היכולת שלך להתמיד ולהתעקש על הדקויות מבלי להתפשר הוא האמנות הנדרשת ליצירת מוצר נהדר. ופעמים רבות מדי ההתפשרויות הללו מניבות מוצר פושר.


ג'ון סקאלי וסטיב ג'ובס

בנוסף, בתהליך פיתוח המוצר אתה תגלה משהו חדש בכל יום - בעיה חדשה או הזדמנות חדשה - ותגלה שהדברים קצת שונים ממה שדמיינת. וזה התהליך הזה של חוסר ההתפשרות על הדקויות הללו שהוא הקסם האמיתי בפיתוח המוצר. עכשיו תחשוב שכל אחד מהמקצוענים הללו יש לו את הקצה שהוא מושך אליו בניגוד לקצוות האחרים שהאחרים מושכים אליהם - הנטייה היא להתפשר על האמצע.

אני זוכר שכשהייתי ילד היה גבר אלמן כבן 80 שגר במעלה הרחוב שלנו, והוא היה בעל מראה מפחיד. יצא לי להכיר אותו איכשהו - כנראה גזמתי את הדשא שלו או משהו - ויום אחד הוא אמר לי לבוא למוסך כי הוא רוצה להראות לי משהו. הייתה לו מלטשת אבנים ישנה - מנוע, רצועה ומיכל גלילי להכנסת האבנים. יצאנו לגינה ואספנו כמה אבנים, הוא הוסיף אבקת שיוף והכניס את האבנים והאבקה למיכל, הפעיל את המנוע והמלטשת החלה לעבוד. הוא אמר לי לשוב מחר כדי לראות את התוצאות, ובזמן שיצאתי יכולתי לשמוע את האבנים מקרקשות במלטשת.

למחרת חזרתי ופתחנו את המיכל, והוצאנו משם אבנים חלקות, מלוטשות ומדהימות ביופיין. אותן האבנים הפשוטות והגסות שאספנו בחצר, לאחר שהתחככו אחת בשנייה, ויצרו קצת חיכוך וקצת רעש, יצאו בעבר השני מלוטשות. וזו המטאפורה שיש לי לגבי תהליך הפיתוח של מוצר חדש - אתה לוקח קבוצה של אנשים מוכשרים בתחומם, ומכנס אותם ביחד, ובזמן שהם מתדיינים, מתווכחים, צועקים ומתנגשים זה בזה הם מלטשים את הרעיון ואת המוצר שעתיד להיוולד ממנו.

אז זהו תהליך מורכב וודאי לא תלוי או מנוכס לאחד יחיד. אנשים אוהבים סמליות, ואני כנראה נתפש כסמל לדברים מסוימים, אבל המאמץ על המקינטוש היה מאמץ קבוצתי. בנוסף, היה משהו ששמתי לב בחיי האישיים וגם ראיתי אותו באפל. לא ייחסתי לו חשיבות עד לאחרונה.

ברוב התחומים בחיים, הטווח הדינאמי שבין הממוצע לטוב ביותר הוא מקסימום 2 ל- 1. למשל, אם תיסע במונית בניו-יורק, אזי הנהג הממוצע ייקח אותך ליעדך בכ- 30% יותר זמן מהנהג הכי טוב. רכב - הרכב הכי טוב עולה אולי יותר בכ- 30% מהרכב הממוצע. נגן התקליטורים הטוב ביותר לעומת נגן התקליטורים הממוצע - גג 20%. לכן טווח של עד 1 עד 2 הוא טווח רחב מאוד בחיי היומיום. בתוכנה, ולעיתים גם בחומרה - הטווח הדינאמי יכול להיות אפילו 50 או 100 ל- 1. מעט דברים בעולם הזה יכולים להתנהג כך. אז אני מרגיש שהייתי בר מזל שאני בתחום התוכנה.

אז אני חושב שהמומחיות שלי היא למצוא אנשים מעולים, מה שאני מכנה שחקנים מליגה א' (A players), ולא מתפשר על שחקנים מליגה ב' או מליגה ג', בגלל האפשרות הזו של הטווח הדינאמי (כיוון שהטווח גדול יותר נוצר ההפרש הגדול בין הממוצע לטוב ביותר). ומצאתי עוד שברגע שיש לך שחקנים מליגה א', הם יגייסו לעבודה רק שחקנים מליגה א' - הם מזהים את האנשים, ורוצים לעבוד רק עם אנשים ברמה שלהם, ואף פעם לא הייתה להם אפשרות לעשות את זה קודם. אז אתה בונה את איי המצוינות האלו, והתהליך הזה משתלט על כל החברה. וכזה היה הצוות שעבד על המקינטוש - כולם שחקני ליגה א'.

  • רבים מהם התבטאו שכבר אין להם את האנרגיה כדי לעבוד איתך

ברור. אני חושב שרוב האנשים בצוות המקינטוש יאמרו לך שזו הייתה העבודה הכי קשה שהייתה להם בחיים, וגם שזו הייתה התקופה המאושרת ביותר בחייהם. מכאן, שהתכונות הללו פשוט קיימות אצל חלק מהאנשים לאורך זמן, וחלק מהאנשים מוותר לעצמו עם הזמן.

  • למה אתה מתכוון כשאתה אומר לעובד "עשית עבודה גרועה"?

לרוב זה אומר שהוא עשה עבודה גרועה - לזה אני מתכוון. ולעיתים זה עשית עבודה גרועה - אבל טעיתי. חלק מהאנשים חושבים שכשאני אומר משהו כזה אני מתכוון לומר "לא הבנתי, תסביר לי שוב", אבל זו לא כוונתי. כשאתה מגייס אנשים באמת נהדרים הם יודעים שהם נהדרים ואתה לא צריך לטפח את האגו שלהם כל הזמן. ולכן, אם אתה סומך על מישהו שיעשה נכון את חתיכת הפאזל שלו, אם העבודה שלו לא טובה מספיק הוא פשוט צריך להבין את זה. כמובן שצריך לנסח את זה היטב, ולהסביר בדיוק איזה חלק מן העבודה לא נעשה טוב, תוך הדגשה שלך בבטחון ביכולות שלהם, אך להדגיש שהביצוע לא טוב ולא עומד ברמה המצופה משאר חברי הצוות ממנו.

זו הסיבה שאני נוקט תמיד בגישה הישירה, ואני חושב שרוב האנשים שעבדו איתי מצאו שהגישה הזו עזרה להם. חלק שנאו אותה. ואני גם מהאנשים שלא איכפת לי לטעות - איכפת לי רק מהמוצר ומההצלחה. תמצא אנשים רבים שיאמרו לך שיש לי דעה חזקה מאוד על משהו, ולאחר תהליך של שכנוע אפקטיבי הודיתי שטעיתי בנקודות מסוימות. שוב - לא זה מה שחשוב. מה שחשוב זה לעשות את הדבר הנכון.

  • איך ולמה נכנסה אפל לתחום ההוצאה לאור השולחנית, מה שהפכה את מחשב המקינטוש להצלחה אדירה?

לנו באפל הייתה מדפסת הלייזר הראשונה בארה"ב של חברת Canon. וכמה אנשים אמרו לי שאני חייב לבקר כמה חברה שעובדים בגראז' לידז זירוקס פארק והם עושים דברים נהדרים למדפסות. אז בקרתי אותם, והם עשו תוכנת עימוד שולחני ביתית (esktop publishingD), ומה שהם עשו היה טוב יותר ממה שאנחנו עשינו באפל. החבר'ה האלו רצו להיות חברת חומרה, לייצר מדפסות להוצאה שולחנית ביתית, ואני שכנעתי אותם ליהפך לחברת תוכנה.

לאחר שבועיים-שלושה ביטלנו את הפרויקט הדומה שלנו ורכשנו כ- 20% מהחבר'ה האלה - חברת אדובי (Adobe). הם היו זקוקים למימון ואנו רצינו קצת מעורבות באדובי. ובעזרת המהנדסים של קאנון אנו באפל תכננו את הבקר הראשון למדפסת לייזר ובעזרת התוכנה של אדובי הצגנו את ה- Laser writer. הרבה לא הבינו מי ירכוש את זה תמורת 7,000$, והמודל העסקי שלנו היה של שיתופיות בעלויות.

אז נאלצתי לדרוך על כמה אנשים באפל כדי לקדם את הרעיון, והשקנו מדפסת לייזר מקצועית להוצאה לאור ביתית בעלות נגישה יחסית. כשעזבתי את אפל בשנת 1985 לאפל היה מחזור המכירות הגבוה בעולם בתחום מדפסות הלייזר, ואת ההובלה הזו היא הפסידה לצערי ל-HP, לאחר שעזבתי.

  • האם חזית את ההוצאה לאור השולחנית?

תראה, אנו שיווקנו את זה כמשרד המרושת, כי יכולת לשתף מדפסת אחת עם הרבה מחשבים במשרד באמצעות Apple talk, וככל הנראה עשיתי את הבלבול השיווקי הגרוע בחיי כאשר שיווקנו את זה כמשרד המקינטוש במקום הדפסה שולחנית, שבעצם בזה היינו צריכים להתמקד ולא בדברים אחרים.


מחשב Macintosh

  • לאחר חיכוכים רבים עם מנכ"ל אפל ג'ון סקאלי, נאלץ סטיב ג'ובס לעזוב את אפל בשנת 1985. ספר לנו על העזיבה שלך את אפל

או, זה מאוד כואב ואני לא בטוח שאני רוצה לפתוח את זה. מה אני יכול לומר - שכרתי את האדם הלא נכון. את כל מה שעמלתי לבנות במשך 10 שנים - הוא הרס. זה התחיל בי, אבל זה לא חשוב כי אני אדם אחד - הייתי שמח ומאושר אם היה הורס רק אותי. תראה, בעקרון הוא עלה על מעבורת חלל ממש על סף שיגור, והוא התבלבל וחשב שהוא זה שבנה את המעבורת, וכיוון אותה למסלול כזה שהתנגשות על הקרקע הייתה בלתי נמנעת.

  • בשנים הראשונות אפל הייתה תמיד המופע של סטיב וג'ון, הייתם בלתי נפרדים. מה גרם לפיצול העז הזה ביניכם?

מה שקרה זה שהתעשייה נכנסה למיתון בסוף 1984, המכירות החלו להתכווץ משמעותית, ולג'ון לא היה מושג מה לעשות. היה ואקום מנהיגותי באפל - היו שם כמה אנשים חזקים, אבל היו שם כמה אנשים שפשוט לא ידעו מה הם עושים. וכל הבעיות הללו נכנסו לסיר לחץ בגלל המיתון והירידה במכירות, וג'ון סקאלי מצא עצמו במצב שבו הדירקטוריון לא מרוצה כלל, וסביר שבקרוב יראו לו את דרכו החוצה.

ומה שלא ראיתי עד אז אצל ג'ון זה שהיה לו אינסטינקט הישרדות מדהים. מישהו אמר לי פעם על ג'ון ש"אתה לא נהיה המנכ"ל של פפסיקו בלי אינסטינקטים הישרדותיים חזקים", וזה נכון. אז ג'ון החליט שזה יהיה רעיון טוב מאוד אם יהיה אדם אחד שהוא האחראי לכל הבעיות של אפל, והאדם הזה יהיה אני. ג'ון טיפח מערכת יחסים קרובה עם הדירקטוריון, והם האמינו לו. זה מה שקרה.

  • מה היה החזון של ג'ון לאפל?

ובכן, זה לא עניין של שני חזונות מתנגשים, כי לג'ון לא היה כלל חזון. האמונה שלי הייתה שאפל זקוקה מהר למנהיגות חזקה: שליטה בהוצאות באפל 2, הגדלת המאמץ השיווקי על המקינטוש. החזון של ג'ון היה שהוא צריך להישאר המנכ"ל של אפל, וכל דבר שישאיר אותו במקומו היה מקובל עליו.

אז בגלל המשבר המנהיגותי אפל הגיע למצב של שיתוק בשנת 1985, ואני הייתי בן 30 ולצערי לא הרגשתי שיש לי את הכישורים לנהל את החברה. למצער גם לג'ון לא היו כישורים לנהל חברה של 2 מיליארד דולר. אז נאמר לי שאין בשבילי שום משרה פתוחה. אני הצעתי לדירקטוריון שיתנו לי כמה מיליוני דולרים, אני אגייס אנשים ונמציא את מנוע הצמיחה הבאה של אפל, אבל נאמר לי שאין אפשרות לעשות את זה.

ושוב, זה פחות חשוב - אני רק אדם אחד ואפל הייתה גדולה מזה. החלק החשוב הוא הערכים של אפל, שנהרסו באופן שיטתי במהלך השנים הבאות.

  • מה מצבה של אפל היום, ב- 1995? (ג'ובס ישוב לאפל בתוך שנתיים כמנכ"ל לאחר ששנה וחצי מיון הראיון מכר לאפל את חברת המחשבים שלו NeXT. ג'ובס מכר מיד את כל המניות שקיבל בעקבות המכירה).

אפל גוססת, גסיסה איטית וכואבת מאוד. הסיבה היא שכשאני עזבתי את אפל לפני 10 שנים, היה לאפל יתרון של 10 שנים על השוק, המקינטוש הקדים את כל המתחרים ב- 10 שנים, והיום המתחרים הגיעו לאפל. אפל לא התקדמה, ולקח למיקרוסופט 10 שנים להגיע לאפל. המקינטוש שאפל מוכרת היום שונה אולי בכ- 25% מהמקינטוש שהשקנו לפני 10 שנים. הם בזבזו מאות מיליוני דולרים על מחקר ופיתוח - וזו התוצאה? אני באמת מבולבל.

ואני חושב שהרבה אנשים טובים נשארו בהתחלה, אבל לאט לאט הוואקום המנהיגותי החל לשאוב אנשים טובים החוצה. אפל של היום נסוגה בכל התחומים - אנשים, טכנולוגיה, תמהיל מוצרים, פלח שוק - והכי חשוב: הבידול של אפל מול מיקרוסופט נשחק לחלוטין. אז מה שיש לאפל היום זה בסיס המשתמשים הקיים שלה, שגם הוא יתכווץ לאט-לאט, אבל יספק לה תזרים מזומנים יחסית יציב בשנים הקרובות. אבל אין ספק שהם מתדרדרים במדרון תלול מטה. ואני לא חושב שזה הפיך במצב העניינים הזה.


סטיב ג'ובס, תמונת מסך מתוך הראיון

  • מה לגבי מיקרוסופט - הם לא קאדיאלק, הם פורד... מה קורה שם? איך הם עשו את זה?

תראה, המסלול להצלחה של מיקרוסופט נעשה אפשרי בזכות טיל באליסטי שהוא IBM. ואני יודע שביל (ביל גייטס, מנכ"ל מיקרוסופט - שרכש חלק מאפל בשכנועו של ג'וב,ס כשג'ובס יחזור לאפל בעוד שנתיים) יתרגז עלי שאני אומר את זה. אבל הקרדיט לביל ולמיקרוסופט הוא שהם ניצלו את ההזדמנות הנהדרת הזו שניצבה בפניהם. רוב האנשים לא זוכרים את זה, אבל עד 1984 חברת Lotus היא ששלטה בשוק התוכנה. מיקרוסופט החלה לכתוב תוכנות למחשבי המק, וזה היה נורא. אבל באמצעות התמדה הם החלו להשתפר, ובסופו של דבר כש- IBM השיקו את המחשב האישי הם השתמשו בקרש הקפיצה הזה וכיום הם דומיננטיים.

אז לדעתי מה שמאפיין את מיקרוסופט הם שני דברים: הם אופורטוניסטים במובן הטוב של ניצול הזדמנויות מיד כשהן נקרות בדרכם, והם מתמידים - הם כמו היפנים, לעולם לא נכנעים.

הבעיה היחידה שאני רואה במיקרוסופט היא שאין להם שום טעם או חוש אסתטיקה, והם לא מחדשים או מביאים תרבות חדשנית למוצרים שלהם. מיקרוסופט עדיין היו משתמשים בפונט רגיל בעל רוחב שווה אילולא אפל. אז אני עצוב בשל הצלחת מיקרוסופט - הם השיגו ביושר את ההצלחה שלהם - אבל הם עושים מוצרים מדרגה ג'. המוצרים שלהם מאוד בנאליים.

ומה שעצוב באמת הוא שגם ללקוחות שלהם אין שום אופי. תראה - הדרך של המין האנושי להתקדם היא להפיץ לכולם את הטוב ביותר, כדי שכולם יוכלו להשתמש בזה כדי להמציא את הדברים הבאים. ומייקרוסופט - ובכן, הם מקדונלד'ס. זה מה שמעציב אותי - לא שמיקרוסופט הצליחו, אלא שהמוצרים שלהם לא משקפים שום יצירתיות.

  • אז מה אתה עושה ב- NeXT בנוגע לזה? (שוב, זה לפני שג'ובס מכר את נקסט לאפל ושב לחברה. מערכת ההפעלה של נקסט הפכה לבסיס למערכת ההפעלה של חשבי המק, מגרסה OS X).

אני לא עושה שום דבר. נקסט קטנים מדי בשביל שנוכל לעשות משהו בנושא. תראה, אין ספק שכיום החדשנות בתחום המחשב האישי היא בתחום התוכנה. ולמרות שהמקינטוש היה מאוד מתקדם ומהפכני יחסית לזמנו, והיה מאוד נוח למשתמש, למפתח הוא היה פשוט סיוט, וזה הפך להיות מאוד מסובך לפתח תוכנה למקינטוש. התוכנה חודרת היום לכל פן של עולם העסקים והיא הופכת ליתרון אסטרטגי משמעותי בזירה התחרותית.

חברת AT&T הפסידה נתחי שוק משמעותיים ל- MCI משום ש- AT&T הסתבכו ולא הצליחו לייצר מערכת חיוב פשוטה, וזה מדגים איך תוכנה הופכת לגורם דומיננטי באספקה איכותית של סחורות ושירותים. אז מה שאנו עושים בנקסט הוא שלקחנו את אחד משלוש הרעיונות שראיתי בזמנו בזירוקס, תכנות מונחה עצמים, שכללנו אותו והפכנו אותו למסחרי ונגיש כדי שמפתחים יוכלו לפתח תוכנות. הטכנולוגיה הזו מאפשרת לך לכתוב תוכנה במהירות גדולה פי 10, והיא טובה יותר. אנו חברה של 50-75 מיליון דולר וכ- 300 עובדים, וזה מה שאנו ב-נקסט עושים.

  • כחלק מן התוכנית אנו מבקשים מכל מרואיין לתת לנו את הראייה שלו של העתיד. מה החזון שלך, נאמר, ל- 10 שנים מהיום?

ובכן, אני חושב שהאינטרנט ורשת מקוונת יהיו הדבר הענק הבא (זה נאמר ב- 1995!). כלומר, פרט לתכנות מונחה עצמים הדבר הכי מלהיב בתוכנה היום הוא האינטרנט. הוא מאפשר ליחידים להגשים כל כך הרבה חלומות, והמחשב הופך למול עינינו לאמצעי תקשורת אישית ישירה. ומה שעוד מלהיב באינטרנט זה שהוא עדיין אל שייך למיקרוסופט, ולכן יש בו מידה עצומה של חדשנות. אז אני בהחלט חושב שלאינטרנט תהיה השפעה עצומה על בני האדם.

כיום כ- 15% מסך המוצרים והשירותים נמכר מקטלוגים או דרך הטלוויזיה- וכל זה יעבור לאינטרנט. מילארדי-מילארדים של סחורות ושירותים יחליפו שם ידיים. זו הפלטפורמה האולטימטיבית להפצת מוצרים. תחשוב על זה כך - באינטרנט, החברה הקטנה ביותר בעולם נראית כמו החברה הגדולה ביותר בעולם!

אז אני חושב שאם תשאל אותי ב- 2005 ניווכח לדעת שהאינטרנט אכן דבר ענק, והוא יעניק לדור חדש של אנשים את חווית השימוש במחשב האישי. כן. אני חושב זה יהיה ענק.

  • מה מניע אותך? מה התשוקה שלך?

קראתי מאמר, אני חושב שזה היה ב"סיינטיפיק אמריקן", כשהייתי בן 11 או משהו. במאמר הם עשו השוואה לגבי יעילות התנועה של בעלי חיים על כדור הארץ - כלומר, כמה קילו-קלוריות שורף אדם, יונק, דג וכדומה כשהוא מתקדם, נאמר קילומטר אחד. והם גם מדדו בני -אדם. ובכן, הקונדור ניצח בענק, ובני אדם - נזר הבריאה ופאר היצירה - היו בסוף השליש הראשון של הרשימה. אבל, למישהו שם הייתה התובנה המבריקה לבחון את יעילות התנועה של אדם רוכב על אופניים. והשילוב הזה פשוט טס לראש הרשימה כאמצעי התנועה היעיל ביותר, בסדרי גודל על פני הקונדור.

ואני זוכר שלדבר הזה הייתה השפעה ענקית על חיי. אנו, בני האדם - בוני כלים! ואנו בונים כלים כדי שיגבירו באופן משמעותי את החסרונות המובנים בנו, כדי להתגבר עליהם. ואני מאמין שהמחשב האישי הוא האופניים של האינטליגנציה האנושית - הוא פשוט הופך אותנו ליעילים פי כמה.

ואני מרגיש בר מזל באופן יוצא דופן שהתמזל מזלי להתעסק בתחום הזה ושהייתי במקום הנכון, בזמן הנכון ועושה את הדבר הנכון בתקופה הזו. ואני חושב שאנו ממש בתחילת המהפיכה האדירה הזו, ואני שמח שיכולתי להשפיע באופן קטן על ההתקדמות שלה.


תנועה של אדם רוכב על אופניים היא היעילה ביותר

  • איך אפשר לדעת לאן צריך להתקדם, מה הכיוון הנכון?

תראה, בסופו של דבר זה עניין של טעם. אתה צריך להיחשף להרבה דברים שבני אדם עושים ועשו, ואז לנסות להביא את הדברים הנפלאים הללו ליצירה שלך. יש אמרה של פיקאסו - "אמנים טובים מעתיקים, ואמנים דגולים גונבים". באפל מעולם לא התביישנו לגנוב רעיונות טובים. על המקינטוש עבדו משוררים, היסטוריונים, זאולוגים... שבמקרה גם היו אנשי תוכנה מעולים. והם הביאו למוצר גישה של מדעי הרוח, גישה מאוד ליברלית, מתוך מה שהם ראו בטוב ביותר שסביבם.

  • אני שואל כל מרואיין שלי - האם היית מגדיר עצמך כחנון או כהיפי?

או, אני בהחלט היפי. כן. וכל האנשים שעבדתי איתם היו גם כן. ולדעתי בהיפי יש ניצוץ חבוי שהוא מעבר למה שרואים על פני השטח - יש משהו בחיים מעבר לעבודה, משרה, קריירה, בית, שתי מכוניות - יש בחיים יותר מזה, הצד השני של המטבע. ואתה מרגיש את זה הכי טוב כאשר פתאום נפער פער בין מה שאתה חושב שאתה חי לבין החיים שלך בפועל. ואני חושב שכל התנועה ההיפית הבינה את הפער הזה - בין מה שהם תפשו כמהות החיים לבין ההורים שלהם.

וכמובן, זו מטוטלת שנעה הלוך ושוב על הציר הזה - שנות השמונים היו משוגעות. וזה מה שגורם לאנשים לרצות להיות משוררים במקום להיות בנקאים - ואני חושב שזה נפלא, כי אם תוכל להכניס את הרוח הזו לתוך המוצרים שלך, היא תשתקף אצל הלקוחות שלך. הלקוחות של המקינטוש - הם אוהבים אותו! אתה לא שומע הרבה אנשים שאוהבים מוצרים שהם משתמשים בהם, ואני בהחלט חש שהם מרגישים את הרוח הזו, ואני חושב שזה פשוט נפלא.

אז אני חושב שהאנשים שעבדו איתי לא עבדו בתוכנה כי הם רצו לעבוד בתוכנה, אלא כי זה היה האמצעי הטוב ביותר כדי שיוכלו לחלוק את הרוח הזו עם אנשים אחרים. זה נשמע לך הגיוני? ולפני שהיה מחשב אישי, האנשים האלו היו עושים דברים אחרים. אבל יש לנו מחשב אישי, והאנשים האלו פשוט אמרו לעצמם - "זה המדיום שבו אוכל לבטא את עצמי באופן הטוב ביותר".



בשנת 1996, שנה לאחר הראיון הזה, מכר סטיב ג'ובס את חברת NeXT לאפל. חצי שנה לאחר המכירה שב לעבוד באפל, ומונה למנכ"ל של החברה שייסד 20 שנה קודם לכן. אפל הייתה על סף פשיטת רגל בתוך 90 יום. מה שהגיע אחר כך הוא הרנסנס הגדול ביותר של חברה עסקית בארצות הברית. עם השקת מוצרים חדשים כדוגמאת iMac, iPod, iPhone ו- iPad הפכה אפל לחברה בעלת שווי השוק הגבוה ביותר בארצות הברית. כמו שציין ג'ובס בראיון: "פשוט לקחתי את הטוב ביותר שיכולתי כדי להפיץ אותו לכולם".


מוצרי אפל לאורך השנים



www.SamsProjects.co.il