www.SamsProjects.co.il
אודות פורטל ידע תוכנית פיננסית ניתוח צרכי לקוחות פיתוח מוצר חדש תוכנית עסקית דף הבית








לבחור את סוג התרשים הטוב ביותר להצגת נתונים

שימוש בהיצג גרפי או תרשים הופך ערימות של מספרים ונתונים למשל מזוקק, ברור ומשכיל. בחירת התרשים הנכון מתחילה בבחירת המסר אותו רוצים להעביר, בבחינת ההקשר שבו מאורגנים הנתונים, ובבחירה של התרשים המתאם.



האמצעי שבו בוחרים להצגת נתונים יקבע במידה רבה את האפקטיביות של הצלחת העברת המסר שהנתונים מגלמים בתוכם. בגרסת 2013 של Excel יש מעל 25 סוגים של תרשימים שניתן לבחור מהם כדי להציג נתונים. כדי להבטיח שהמסר יעבור, צריך להחליט מה להציג, מה לא להציג, מה להדגיש, ואיך להציג.

תהליך בחירת התרשים כולל שלושה שלבים:
  1. המסר - מה אני רוצה שאנשים יבינו, ירגישו, ויעשו?
  2. ההקשר - כיצד עליי לארגן את הנתונים כדי שיתמכו במסר
  3. בחירת התרשים המתאים - עקומת קו, גרף טורים, תרשים עוגה, שילובים, ועיצוב

דוגמא: נאמר שיש לנו את הנתונים הבאים, ואנו רוצים להציג אותם לפי המסרים הבאים:
    1. תמהיל המכירות של חברה א' שונה מתמהיל המכירות של חברה ב'
    2. יש הבדל בין שיעורי המכירות של חברה א' באיזור מסוים לאלו של חברה ב'
    3. חברה א' הכי חזקה באיזור ירושלים וחברה ב' הכי חזקה באיזור חיפה


בחירת המסר תקבע איזה תרשים נבחר כדי להציג את הנתונים

עבור מסר 1 נבחר ב"תרשים עוגה"; עבור מסר 2 נבחר "תרשים טורים"; עבור מסר 3 נבחר "תרשים עמודות".

למה??


המסר
השלב הראשון הוא להבין מה המסר שרוצים להעביר; מה הנתונים מייצגים, ואיזו תובנה רוצים להציג. הצגת התובנה נעשית כדי לשכנע, ליידע, לשנות, לאושש, ולעודד אנשים לפעולה. מטרת התרשים היא לשנות מחשבות ותפישות קיימות, ולעודד ולהניע אנשים לפעולה.

במקום שבחברה א' יחשבו "כדאי שנרים ידיים באיזור חיפה כי חברה ב' חזקה שם מאוד, ולכן אין טעם להשקיע שם בשיווק", מטרת המסר היא לעבור ל- "למרות המעט שהשקענו הצלחנו להשיג 10% מהמכירות שלנו באיזור חיפה, ואם נקבל תקציב כמו התקציב שלנו בירושלים, נגדיל בוודאות את נתח השוק שלנו באיזור חיפה".

פירמידת הידע (DIKW Pyramid) או "פירמידת המידע" היא מודל שמתאר תהליך שבו הופך נתון עובדתי אקראי לתובנה עסקית:
  • נָתוּן (Data) - אוסף של עובדות, נתונים גולמיים, שאינו רציף בזמן או בהקשר.
    מדובר בפריטי מידע שמאוחסנים באופן אקראי והם חסרי ערך, משום שלא ניתן להסיק מהם דבר.

  • מֵידָע (Information) - אוסף של נתונים או עובדות שהינם מועילים.
    מידע עונה על שאלות כגון "מי", "מה", היכן", "כמה", "מתי", ומאפשר החלטה או פעולה. מֵידָע הוא נָתוּן בעל תכלית או משמעות.

  • יֶדַע (Knowledge) - הוא מידע שעבר הערכה סובייקטיבית וניתן ליישמו או לפעול על פיו.
    יֶדַע הוא עיבוד סובייקטיבי, ולכן לרוב הוא מוערך ביחס לידע שנצבר בעבר או ביחס למידע אחר, דומה או מקביל.

  • תּוֹבָנָה (Wisdom) - היא ידע שמאפשר לנתח ביצועי עבר או להעריך תוצאות עתידיות.
    תובנה מאפשרת להגדיל את התכליתיות, לנתח את הגורמים המשפיעים על תוצאה מסוימת.
נָתוּן: 3 מעלות צלזיוס
← מֵידָע: הטמפרטורה הצפויה הלילה בקצרין היא 3 מעלות צלזיוס
             הטמפרטורה הצפויה הלילה באילת היא 17 מעלות צלזיוס
יֶדַע: הלילה צפוי להיות קר יותר בעיר קצרין מאשר בעיר אילת
           מסקנה: ככל שהטמפרטורה נמוכה יותר, אנשים יעדיפו להישאר בבית;

תּוֹבָנָה: אם אני מפעיל דוכן רחוב, כדאי להיות היום באילת



פירמידת המידע - (DIKW Pyramid)



ההקשר
ההקשר קובע מהו האופן האפקטיבי ביותר כדי להציג את המסר. ההקשר הוא החוליה המקשרת שבין המסר להצגת הנתונים, וממנו נגזרת התובנה.

המסר תמיד יוביל לסוג של השוואה; סוג ההשוואה יקבע את סוג התרשים שנבחר בסוף. קיימים ארבע סוגים של מסרים: השוואה, התפלגות, הרכב, יחסים.
  • השוואה (Comparison) - כאשר רוצים להשוות בין נתונים, ההפרדה העיקרית היא בין השוואה סטאטית ליחידת זמן, או השוואה בין נתונים שמשתנים עם הזמן. השוואה סטטית היא למשל הכמות של 20 דפי האינטרנט הנצפים ביותר בחודש ינואר. השוואה דינאמית היא כיצד משתנה מספר הצפיות בכל אחד מ-20 העמודים בימי השבוע.

  • התפלגות (Distribution) - כאשר רוצים לתאר התפלגות של משתנה - באופן אמפירי או לאושש הנחה מוקדמת. סוג התרשים ייבחר לפי כמות המשתנים שרוצים לתאר - יחיד, שניים או יותר, ולפי כמות הנקודות.

  • הרכב (Comosition) - כאשר רוצים להציג מרכיבים מהשלם. ההשוואה יכולה להיות סטאטית, למשל מהו שיעור המכירות של כל מוצר ביחס לתמהיל מוצרים, או דינאמית ומשתנה בזמן, למשל - כיצד השתנה שיעור המכירות היחסי של כל מוצר ברבעון האחרון.

  • יחסים (Relationship) - כאשר רוצים להציג את היחס בין נתונים על גבי 2 או שלושה מימדים. לדוגמא, כאשר רוצים להציג מפה תפישתית של קבוצות אסטרטגיות, והמימדים הם ציר אופקי ואנכי, ושווי שוק של החברות.


בחירת התרשים המתאים
סוג ההקשר יקבע את התרשים שמציג באופן התכליתי ביותר את המסר שאנו רוצים להעביר. קיימים 3 סוגים עיקריים של תרשימים, ולכל אחד מהם קיימות גרסאות נגזרות נוספות:
    • תרשים קו (Line graph, שרטוט עקומה)
    • תרשים טורים (Column graph)
    • תרשים עוגה (Pie chart)

הטבלה הבאה מאפשרת לבחור את סוג התרשים בהתאם לסוג ההקשר (Andrew Abela, 2006).

בחירת סוג התרשים - מנוע המלצה לבחירת סוג תרשים לפי ההקשר

עיצוב התרשים כולל את המאפיינים הבאים: כותרת, צירים, יחידות, מידות, רקע, צבעים, פונטים, גודל פונטים, נקודות מידע, הדגשות חיצוניות.



www.SamsProjects.co.il