www.SamsProjects.co.il
אודות פורטל ידע תוכנית פיננסית ניתוח צרכי לקוחות פיתוח מוצר חדש תוכנית עסקית דף הבית








באותו נושא:

כריית מידע והפקת תובנות עסקיות

הכנת דאשבורד - טיפים לתכנון היצג גרפי אפקטיבי

כיצד לבחור את סוג התרשים הטוב ביותר להצגת נתונים

ניתוח מידע באמצעות טבלאות ציר (Pivot Table) באקסל

שיווק מונחה מידע: 15 המדדים שכל משווק חייב להכיר



כריית מידע = Data mining
תכונה = Attribute
תובנה עסקית = Business insight
ביג דאטה = Big data
בינה עסקית = Business intelligence
כריית מידע = Data mining
נָתוּן = Data
מֵידָע = Information
יֶדַע = Knowledge
תּוֹבָנָה = Insight
פירמידת הידע = Knowledge pyramid
עיבוד אנליטי מקוון = OLAP



ההבדל שבין חיזוי ל- ניבוי
הספרות המקצועית מבדילה בין המונחים חיזוי (Forecast) לבין ניבוי (Prediction). חיזוי הוא קביעת הנחה של תוצאה עתידית על בסיס נתוני הווה. ניבוי הוא הערכה של הערך של נתון מסוים שיניב תוצאה עתידית כלשהי.

דוגמא לחיזוי: חזאי מזג אוויר מודד טמפרטורה, לחות, לחץ ברומטרי, כמות משקעים, ובצירוף עם מיקום גאוגרפי על כדור הארץ מנסה לחזות מה תהיה הטמפרטורה, כמות המשקעים ואחוז הלחות בעוד יום, יומיים, עד 5 ימים.

דוגמא לניבוי: רואה חשבון מנסה להעריך מה צפוי להיות השווי הכספי של סעיף הנכסים השוטפים במאזן, כתלות ברמת המכירות בתום הרבעון. הקשר הזה יסייע לו בהערכה של השווי הנוכחי של הפירמה בשיטת דוח פרו-פורמה.

כלומר, חיזוי מנסה להעריך תוצאות עתידיות על בסיס ערכים נוכחיים, ולרוב הוא רציף על פני הזמן. ניבוי מנסה להעריך ערך נוכחי על פי תוצאה עתידית אפשרית, ולרוב הוא נכון לנקודת זמן מסוימת.

ולמה זה חשוב בעצם?
ככל שההחלטה והתובנה הקשורה לה קשורות למימדים אסטרטגיים, תהליך החיזוי הוא הדומיננטי, ולכן ננסה להבין ולהסביר תוצאות באמצעות מדדים מסוימים. כאשר ההחלטה והתובנה קרובות יותר למימדים טקטיים ותפעוליים, ננסה לקבוע ערך יעד למדדים מסוימים כך שיניבו לנו תוצאות מסוימות.

אנלוגיה טובה לנושא היא ההבדל שבין "ניתוח טכני" לבין "ניתוח פונדמנטלי" כשיטה לבחירת מניות. הניתוח הטכני מתבסס על ההנחה שכל המידע שמשפיע על הפירמה כבר מגולם במחיר המניה, ולכן באמצעות ניתוח דינאמיקת מחיר המניה ניתן לחזות את כיוון המגמה של המחיר ולתזמן רכישה או מכירה. במובן זה, ניתוח טכני אנלוגי לניבוי.

ניתוח פונדמנטלי (ניתוח ערך) מתבסס על ההנחה שלפירמה יש ערך פנימי מסוים, שנקבע על בסיס קריאת הדוחות הכספיים וניתוח כלכלי, ומחיר המניה לא בהכרח מייצג את המידע הידוע למשקיעים, אלא הוא נע באופן לא ראציונלי. לכן, באמצעות ניתוח ערך ניתן לזהות חברות שנסחרות בפחות/יותר מהערך הפנימי שלהן, ולרכוש את מניותיהן. במובן זה, ניתוח ערך אנלוגי לחיזוי.

לכן, תיאורטית, אסטרטגיה מנצחת למסחר במניות תכלול ניתוח ערך לצורך דירוג מניות לפי ערך פנימי, ושימוש בניתוח טכני לצורך תזמון מועד הרכישה. במובן זה, השימוש בתובנות של מערכת מידע עסקי חייב להיעשות בהתייחס לרמת ההחלטה - אסטרטגית, טקטית, או תפעולית.




רשימת שאלות בארגון
  1. מה סך הפדיון של החנות /איזור /חברה
  2. מהם המוצרים הנמכרים ביותר בחנות/איזור/חברה
  3. האם יש שינוי בסך הפדיון על ציר הזמן
  4. האם יש שינוי במגמות המוצרים הנמכרים על ציר הזמן
  5. מה הן החנויות/אזורים בעלי הפדיון הגבוה ביותר?
  6. מיהם אנשי המכירות עם המכירות הגבוהות ביותר?
  7. מה סכום הרכישה הממוצע בכל חנות/איזור?
  8. כמה פריטים רוכש בממוצע כל לקוח בחנות/איזור
  9. מה מאפיין את הלקוחות שרוכשים מוצר מסוים
  10. אילו מוצרים נרכשים באותו הסל
  11. איך מתפלגים סכומי הקניות הכוללות בין חנויות ובין איזורים
  12. מהם הפריטים שנמכרים הכי מהר, ואילו הכי לאט
  13. מה הרווחיות התפעולית של כל חנות/איזור
  14. מה יכול להסביר את שיעור הרווחיות התפעולית
  15. מה סך המכירות ברבעון האחרון ביחס לרבעון הקודם/הרבעון המקביל אשתקד
  16. מהם המוצרים הנמכרים ביותר, הרווחיים ביותר
  17. מהן החנויות בעלות הפידיון היחסי הגבוה ביותר
  18. מה יכול להסביר איפה כדאי לפתוח חנות חדשה
  19. איפה כדאי לסגור חנות קיימת
  20. מה שיעור המכירות הנוכחי מתוך יעד המכירות לתקופה
  21. כמה לקוחות חדשים נוספו לנו בתקופה האחרונה?
  22. כמה לקוחות חוזרים רכשו אצלנו בתקופה האחרונה?
  23. כמה לקוחות נטשו אותנו בתקופה האחרונה?
  24. מה היחס השיעורי בין לקוחות חדשים ללקוחות חוזרים?
  25. מה היחס הפיננסי בין לקוחות חדשים ללקוחות חוזרים?
  26. מה יכול להסביר למה לקוחות נטשו אותנו?



מהפיכות במדע התרחשו פעמים רבות לאחר מהפיכות בכלי המדידה. המידע הזמין למין האנושי מתרבה בקצב מסחרר, בתחומים השונים מפתחים דרכים לנצל את השפע הגדול. ההבדלים בין מידע ידע מיטשטשים, ובהינתן נתונים גולמיים, אלגוריתמים עדכניים ומחשבים חזקים אפשר לחשוף תובנות חדשות שקודם לכן נותרו סמויות מן העין.
עסקי ניהול המידע גדלים בקצב מסחרר; התעשייה מוערכת בשווי של יותר מ-100 מיליארד דולר וצומחת בקצב של כ-10% בשנה.
יותר ויותר ארגונים ממנים סמנכ"לי מידע (CIO) ונוצר מקצוע חדש, מדען מידע, שמשלב בין מיומנויות של מתכנת מחשבים, סטטיסטיקאי ואמן-מספר סיפורים, כדי לחלץ את פירורי הזהב מתוך ערימות המידע. תפקיד הסטטיסטיקאי יהפוך לסקסי ביותר בסביבה. נתונים זמינים כמעט לכל דורש; היכולת להפיק מהם חוכמה היא נדירה.


מדידת נתונים היא המקבילה המודרנית למיקרוסקופ; חיפושים בגוגל, פרסומים בפייסבוק והודעות בטוויטר מאפשרים מדידה של התנהגות ורגש בפירוט מדוקדק ותוך כדי התרחשות. בעסקים, בכלכלה ובתחומים אחרים החלטות יהיו מבוססות יותר ויותר על נתונים וניתוח ופחות על ניסיון ואינטואיציה. "אנחנו יכולים להתחיל להיות הרבה יותר מדעיים"!
"לביג-דאטה יש את הפוטנציאל לקבוע אילו מתחרים ינצחו ואיזה יפסידו. נכון להיום, חברות מנצלות פחות מ-5% מהמידע שנאגר אצלן. כלי ביג-דאטה יוכלו לאפשר להן לנצל את ה-95% הנותרים. כששתי חברות מתחרות מנתחות מידע באותה היעילות, והאחת מנצלת 5% מהמידע והשנייה 15% - מי לדעתכם תנצח?"


מדענים ומהנדסים זלזלו במושג Big Data כמושג שיווקי בלבד, אך יכולת שיווקית טובה נובעת מהיכולת לתמצת ולהעביר תקשורת בצורה יעילה - יכולת חשובה בכל תחום. Big Data עוסקת בשימושים חדשים ותובנות חדשות, לא בהכרח בנתונים עצמם.

העידן הדיגיטלי הביא עמו זינוק קוואנטי בכמות המידע הזמינה לארגון המודרני. וול-מארט מזינה יותר ממיליון עסקות בשעה למאגרי המידע שלה, שהיקפם מוערך ב-2.5 פטה-בייט. מאות מיליוני המשתמשים בפייסבוק יוצרים בממוצע 90 סטטוסים בכל שבוע למשתמש, ו-294 מיליארד מיילים נשלחים בכל יום.
המהירות שבה הארגונים מקבלים את המידע, ריבוי הצורות שבו הוא מגיע, והתובנות שהוא מאפשר, משנים את כל מה שחשבנו על איסוף, ניתוח וניהול של מידע. הנתונים יכולים לחשוף בפנינו אמיתות משמעותיות על הדרך שבה העולם פועל, הדרך שבה מחלות מתפשטות, הדרך שבה ניתן להימנע ממשברים פיננסיים, והדרך לשפר את יכולתן של חברות להתמודד בשוק.


העולם טובע במידע. מיליארד משתמשי פייסבוק מעלים לאתר 10 מיליון תמונות חדשות מדי שעה. 800 מיליון משתמשי יוטיוב מזינים לאתר שעה של תוכני וידיאו מדי שנייה. חברות סלולר, חברות אשראי, בנקים, רשתות סופרמרקטים - במחשבים של כולם נערמים הררי מידע מפורט על פעילות לקוחותיהם.
מאמר מצוטט של חוקרים מאוניברסיטת ברקלי העריך שמשחר האנושות ועד 2003 האנושות יצרה, בספרים ומכתבים, הקלטות וסרטים, בולים ושלטים, 5 אקסה־בייט של מידע.
כיום כמות המידע הזאת מיוצרת באינטרנט ביומיים.


רק 0.5% מהמידע הדיגיטלי מנותח ומסייע לקבלת החלטות! במהלך השנתיים האחרונות לבדן הוכפל גודלו של היקום הדיגיטלי והגיע ל-2.8 זטה-בייט בשנה, לאור זאת מעריכים חוקרים כי גודלו של היקום הדיגיטלי ימשיך ויוכפל בכל שנתיים עד להיקף של 40 זטה-בייט ב-2020; כמות מידע גדולה בהרבה ממה שצפו מראש התחזיות בתחום.




עודכן לאחרונה: 24 בינואר 2016

כריית מידע והפקת תובנות עסקיות

ניתוח מידע עסקי הוא חלק מהתחום המתפתח של בינה עסקית, שמטרתה הגברת התיאום בין העובדים בחברה לבין המידע המאוחסן במערכות המידע של הארגון. באמצעות יישומי כריית מידע, ניתן להשיג אפקטיביות שיווקית, חיסכון בעלויות, הגדלת מכירות, והשאת ערך ללקוח.



ניתוח מידע עסקי מתמקד בניתוח של מידע מלקוחות או מידע תפעולי ופיננסי פנימי כדי לתמוך בהחלטות אסטרטגיות, טקטיות ותפעוליות בפירמה, וכן כדי לנתח החלטות שנעשו בעבר.

קצב המידע בכל ארגון גדל בקצב מסחרר - נפח אחסון מידע מכפיל עצמו בכל 20 חודשים. ניתוח תובנות עסקיות מן המידע (Business insights) ותרגום תובנה לרווחיות גבוהה יותר הם אחד המפתחות להצלחה עסקית.

ניתוח המידע באופן נכון יכול לשמש לזיהוי מקורות חדשים של ערך כלכלי. פענוח וניתוח מידע הוא אחד התחומים העסקיים הגדלים ביותר, תחת ענף כללי שנקרא "ביג דאטה" (Big Data).

מערכת בינה עסקית (Business intelligence) מציגה מידע היסטורי, מידע עכשווי, ותחזית עסקית, ומאפשרת לאתר תבניות, דפוסים ומחזורים משמעותיים לצורך יצירת דוחות, מתן התראות, ותמיכה בהחלטות.

המטרה העיקרית של ניתוח מידע עסקי ושימוש בבינה עסקית היא הגברת התיאום (Alignment) שבין הארגון למערכות המידע שלו, לצורך הגדלת רווחיות והפחתת עלויות.



אתגרים ארגוניים ביישום ובשימוש ניתוח מידע ו"ביג דאטה"



כריית מידע - יישומים וכלים בהם עושים שימוש
בכריית מידע עושים שימוש בכלים סטטיסטיים ובאלגוריתמים, במטרה לענות על שאלות הקשורות לשיווק, תפעול וניהול:
  1. ניתוח אנליטי מקוון
    טכנולוגיה שמשמשת לארגון מסדי נתונים גדולים ותומכת בבינה עסקית, במטרה ליצור דוחות מנתונים רב-מימדיים. את הנתונים ניתן לסדר, למיין, לסנן, לבצע חישובים מתמטיים, לזהות מגמות.
    יישומים: הצגת מידע, שיתוף נתונים, ניתוח מגמות, יצירת דוחות דשבורד, הגברת התיאום בין פעילויות ותוצאות.

  2. תיאור קבוצות: אפיון והבדלה
    תיאור קבוצות מאפשר למצוא תכונות משותפות או שונות.
    באמצעות אפיון אפשר למצוא את מאפיינים משותפים של לקוחות עם מכנה משותף כלשהו. למשל, מהם המאפיינים של לקוחות שרוכשים במעל ל-5,000 ש"ח בשנה.
    באמצעות הבדלה ניתן למצוא מה ההבדלים בין מאפיינים של לקוחות שמתנהגים באופן שונה. למשל, מה ההבדלים בין מי שרכשו פעמיים בכל שבוע לכאלו שרוכשים בכל יום.
    יישומים: שליחת הצעה שיווקית על פי מאפייני הלקוח, הרצת קמפיינים שיציגו מידע רלבנטי לפי ההבדלים בין הלקוחות.

  3. מציאת תבנית, הקשר, מתאם שכיחים
    מציאת תבניות, מחזוריות, ומגמות, שעשויות להיות באותו הזמן או בזמנים עוקבים. השימוש העיקרי הוא ניתוח סל קניות - מהם המוצרים שנרכשים יחד באותה רכישה, באותו הקשר. שאלה נוספת יכולה מה המתאם בין רכישת מוצר מסוים היום, לרכישת מוצר אחר בעתיד - למשל, האם רכישת כונן קשיח היום צופה רכישת מחשב שולחני בשנה הקרובה.
    יישומים: הצגת מוצרים דומים בדף אינטרנט, בקטלוג מקוון/מודפס; הצבה של מוצרים כאלו יחד על המדף, ומבצע לרכישה משותפת.

  4. סיווג, רגרסיה לצרכי ניבוי
    ניבוי מאפשר לשייך פריט חדש לקבוצה מוגדרת מראש, לצרכי סיווג ופילוח.
    סיווג משמש לסיווג פריט חדש לתוך אחת מכמה קבוצות מוגדרות מראש. למשל, חברה קמעונאית רוצה לסווג לקוח חדש לפי מאפיינים לתוך קבוצות מוגדרות ("צעירים"), ולהתאים לו פרסומות אישיות.
    רגרסיה משמשת לניבוי רציף של מאפיין חסר מתוך מערך של מאפיינים, כאשר ידועה תכונה מסוימת. למשל, איש מכירות מגדיר משתני לקוח כגון תכיפות ביקור, סכום רכישה ממוצע, גיל, מצב משפחתי, מיקום החנות, וכד', וכעת הוא מנסה להעריך כיצד ישתנה סכום הרכישה הממוצע לפי שינוי במאפיין גיל.

  5. ניתוח אשכולות
    ניתוח אשכולות משמש לסיווג של תצפיות לקבוצות, ללא הגדרה מוקדמת של מאפייני הקבוצה. באמצעות בחירת משתני פילוח, ניתן לפלח את התצפיות על בסיס המאפיינים באופן כזה שיימצא הדימיון הרב במאפיינים של קבוצת תצפיות מסוימת בתוך הקבוצה, ודמיון מועט ביותר לפריטים בין הקבוצות. למשל, פילוח שוק טבעי של לקוחות החברה לפי מאפיינים דומים בקבוצה, לצורך פרסום הצעה שיווקית על בסיס מאפיינים ייחודיים.

  6. ניתוח חריגות, יוצאי דופן
    חריג, יוצא דופן, הוא פריט מידע בעל מאפיינים שונים מאלו שצריכים להיות לו לפי המודל או הקבוצה אליה הוא משתייך. שימוש בניתוח חריגים, או אנומליות, נעשה לצורך זיהוי הונאות, או התחלה של מגמה חדשה.

יישומי ביג דאטה:
יישומים בניתוח מידע עסקי / Business Intelligence


הדינמיקה של תהליך בינה עסקית
  • איסוף - בתהליך איסוף הנתונים מסדרים את הנתונים במבנה מידע מסודר ומוגדר, שמאפשר גישה לכל נתון לפי מיקום ידוע. הכלים השימושיים הם טבלאות ו-קוביות עיבוד אנליטי מקוון (OLAP), ומאוחסנים בקבצים או בבסיסי נתונים. מקור הנתונים הגולמיים הוא בתוצאות שהתקבלו מפעולות שנעשו בעבר, ומסביבת העבודה הקרובה והרחוקה.

  • עיבוד - בתהליך עיבוד הנתונים מבצעים סריקה אחר נתונים חסרים, תיקון נתונים משובשים, השמטת נתונים חלקיים, שגויים ולא מייצגים, וטיוב נתונים. התוצאה היא מאגר נתונים מאוחד, שניתן למיין ולסנן על בסיס מאפיינים מוגדרים. המטרה היא רשומה - אוסף של נתונים לכל מאפיין.

  • ניתוח - בתהליך ניתוח הנתונים, שקרוי גם "כריית נתונים" (Data Mining), מפעילים פונקציות ואלגוריתמים לצורך הסקת מסקנות מתוך הידע. המטרה היא למצוא מחזורים, תבניות ומגמות בתוך הידע, כדי לנתח את המצב הנוכחי ולנבא תוצאות עתידיות.

  • הצגה - בתהליך ההצגה מחליטים הדרגים בפירמה לגבי איכות התוצאות שהתקבלו, מנסים להבין את התוצאות, ולמצוא את הסיבות לתוצאות בפעולות שנעשו עד כה. אופן הצגת הנתונים מאפשר התמקדות במימדים השונים.

  • הסקת תובנות - בתהליך הסקת התובנות, מנסים להסביר אילו גורמים משפיעים על איכות התוצאות; מהו המודל שמקשר בין המשאבים והפעולות (קלט) לבין התוצאות (פלט).

  • ביצוע פעולות - בתהליך ביצוע פעולות, מחליטים על ביצוע פעולות חדשות בהתבסס על המודל שנמצא בתהליך הסקת התובנות. המטרה היא לשנות את ערכי הקלט כדי שהתוצאות העתידיות שיתקבלו תהיינה וודאיות יותר.

  • קבלת תוצאות - בתהליך קבלת התוצאות, מציגים את הנתונים החדשים שהתקבלו בעקבות הפעולות. את הנתונים החדשים, ביחד עם נתוני הסביבה, מכניסים מחדש לתוך התהליך. עתה גם ניתן להשוות בין תקופות שונות ולהעריך את איכות הסקת התובנות.

תהליך הסקת תובנות עסקיות באמצעות איסוף נתונים וניתוח מידע


מה צריך לשאול, מה צריך לדעת, מה מעניין, ואת מי
ניתוח המידע והסקת התובנות צריכים להיות מותאמים לכל רמות ההיררכייה בארגון. לרוב ניתן לחלק את ההיררכייה בארגון לפי רמות על פני מימד הכילול. החלוקה הפשוטה ביותר היא לפי רמת ההחלטות שיש לעשות על בסיס התובנות: החלטות אסטרטגיות, החלטות טקטיות, החלטות תפעוליות.
  • החלטות אסטרטגיות - החלטות ברמת ההנהלה הבכירה. מתרכזות סביב מכירות, רווחיות, תמהיל מוצרים. ההנהלה הבכירה מעוניינת להסביר ולחזות את גובה המכירות, נפח המכירות לפי חלוקה גאוגרפית, חטיבתית או מוצרית, והשוואות בין המכירות הנוכחיות למכירות העבר; בנוסף, החלטות אסטרטגיות יילקחו על בסיס ניתוח נתונים חיצוניים שעשויים להשפיע על המכירות.

  • החלטות טקטיות - החלטות ברמת הנהלת ביניים, כתלות ב- מבנה הארגוני של הפירמה: מוצרי, חטיבתי, גאוגרפי. הנהלת הביניים רוצה לדעת למה בזמנים מסוימים נמכרים מוצרים מסוימים, מה ההבדל בהעדפות בין אזורים, פלחי שוק ומועדים/זמנים בשבוע, למה השתנה הביקוש למוצר, ומה התוצאות של היחידות העסקיות המקבילות; האם יש מתאם בין מכירות מוצרים שונים.

  • החלטות תפעוליות - החלטות אלו נעשות לצרכי אופטימיזציה והגברת התפוקה והניצולת של כושר הייצור, השינוע, המכירות והשיווק. החלטות תפעוליות יבחנו פרמטרים יחסיים של החזר על השקעה, שיעור רווחיות, יציבות הייצור. המטרה היא להבין מה אפשר לשנות כדי להוזיל, לייעל ולשפר את שרשרת הערך מקבלת חומר הגלם ועד לאריזת המוצר הסופי המוכן למשלוח ללקוח.

המודל הבסיסי שמסייע לכוון את האנליסט שמבצע ניתוח עסקי להבין מה עליו למדוד, לנתח ולהציג הוא מודל "מה, למה, איך", WWW = What, Why, How.

מודל מה, למה, איך לתחקור והסקת תובנות


ניתוח מידע עסקי מרמת המכירה ועד למנכ"ל
מנכ"ל החברה החליט להתחיל בתהליך של ניתוח מידע עסקי כדי לבחון את המכירות, וכן כדי לבחון את מבנה העלויות של החנויות, במטרה לייעל את התפעול, ובמידת הצורך לאחד או לצמצם חנויות, ולשקול פתיחה של חנויות במיקומים חדשים. איך מתחילים לנתח את המידע??

מבנה הנתונים הבסיסי של כל חנות כולל את הנתונים הבאים: מס' זיהוי חנות, תאריך, שעה, מס' חשבונית, פריטים, מחירים, סך כל המכירה. בנוסף, בכל חנות ידועים העובדים והמנהל שנמצאו במשמרת. ייתכן גם שקיים מועדון לקוחות לחנות, אז ידועים פרטים כלליים על הלקוח: גיל, מין, מקום מגורים, טלפון, מצב משפחתי.

מבנה הנתונים של מנהל מכירות איזורי כולל גם נתונים אודות כל חנות: שטח החנות, מיקום, שירותי חניה, כוח הקנייה של התושבים בקרבת החנות, מאפייני הרכישה של הלקוחות בכוח, וכד'.

מנהל התפעול והשיווק מחזיקים גם הם מידע נוסף: עלויות שינוע, עלויות ניהול המלאי, עלות רכישה של מוצרים; מבצעי מכירות, מבצעים של המתחרים, מצב הכלכלה, רמת בטחון הצרכנים, נכונות הצרכנים להוציא כסף, אירועים רוחביים (חגים) או מקומיים, וכד'.


מה מעניין מנהל חנות, מנהל מכירות איזורי, מנהל תפעול, מנהל שיווק, מנכ"ל?
  1. כיצד מתנהג הפדיון באופן יומי/שבועי? האם יש ימים חזקים/חלשים באופן מובהק?
  2. מה הפדיון של כל חנות באיזור הצפון בחודש האחרון? מהן החנויות המובילות/מזדנבות?
  3. מהם המוצרים הנמכרים ביותר ב- כמות, סך כספי? איך מתפלג שיעור מכירות המוצרים?
  4. מה סך כל המכירות בחודש האחרון? איך מתפלגות המכירות בין האיזורים?
  5. מה יעניין לקוח בעל מאפיינים דמוגרפיים, סוציוגרפיים ואישיותיים מסוימים?
  6. מה מאפיין לקוחות שרכשו במעל לסכום מסוים במשך השנה? או ביצעו פעולה מסוימת?
  7. האם יש מוצרים שנמכרים תמיד ביחד? האם יש מוצרים שכלל לא נמצאם באותו הסל?
  8. מה מסביר את התוצאות - פרסום? שיווק? מיקום? מחיר? גודל חנות? ניהול?
  9. מה צריך לעשות כדי להשיג תוצאה מסוימת בעתיד - מכירות, המרה, השתתפות?
  10. שאלות נוספות...

שאלות 1 עד 4 הן שאלות שניתן לענות עליהן באמצעות שימוש בטבלאות שמכילות את הנתונים, בצירוף טכניקות של סינון, מיון ופעולות חשבון בסיסיות.
שאלות 5 עד 9 הן שאלות שמצריכות שימוש באלגוריתמים, פרוצדורות וניתוח סטטיסטי. הניתוח נעשה בשני אופנים: ניתוח מסביר וניתוח מנבא.

•   ניתוח מסביר (Descriptive) - מציאת מאפיינים משותפים לנתונים במאגר המידע
•   ניתוח מנבא (Predictive) - בניית תחזית על בסיס מאפיינים משותפים במידע הקיים


דוגמא - דאשבורד מעורב, ובו מידע תפעולי, טקטי ואסטרטגי, באמצעות ניתוח מידע

מרשימת השאלות אפשר להבחין בכמה סוגים של מאפיינים שונים ברמות המידע הדרושות ובעומק הניתוח:
  • רמת הפירוט הנדרשת: הרמה התפעולית, מטבע הדברים, עסוקה יותר בהתנהלות היומ-יומית של החנות; הנהלה בכירה עסוקה בכדאיות החנות ככלל
  • תמהיל: הנהלת החנות מעוניינת לדעת מהו תמהיל המוצרים שיימכר הכי טוב; הנהלת החברה רוצה להבין מה מסביר מכירות ורווחיות של חנות
  • יכולת השפעה: הנהלת החנות רוצה להציע מוצרים שנמכרים בחנות; הנהלת החברה רוצה להציע מוצרים עם שיעורי רווחיות גבוהים ככל שניתן
  • בעלות על המידע: חלק מן המידע נמצא בחנות, חלק אחר אצל מנהל מכירות מחוזי, חלקים נוספים בפונקציות שונות של הנהלת החברה


www.SamsProjects.co.il